واکسن اسپوتنیک ۵ در برابر سویه های جهش یافته کرونا موثر است

به گزارش سیناپرس، دانشمندان روسی مدعی شدند واکسن اسپوتنیک ۵ (Sputnik V)  عملکرد خوبی در برابر جهش های ژنتیکی ویروس کرونا  دارد. بر این اساس محققان اعلام کردند آزمایش های انجام شده بر نحوه اثربخشی مجدد این واکسن برای محافظت در برابر جهش های جدید ویروس کرونا نشان دهنده قدرت و توانمندی این واکسن در مقابل سویه های مختلف این بیماری است.

این بررسی در پی دستور تجدید نظر در واکسن های تولید شده در روسیه توسط ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهو روسیه در ماه گذشته انجام شد که از پژوهشگران این کشور درخواست کرده بود اثربخشی اسپوتنیک ۵ را  در برابر انواع جدید ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان بررسی کنند.

مطالعه اخیر انجام شده توسط مرکز گامالیا  (Gamaleya)در روسیه نشان داد که واکسیناسیون مجدد با واکسن Sputnik V در برابر جهش های جدید ویروس کرونا ، از جمله سویه های ویروس کرونا در انگلیس و آفریقای جنوبی بسیار خوب عمل می کند .به گزارش سیناپرس،  انتظار می رود نتایج این آزمایش به زودی منتشر شود ، اما هنوز جزئیات بیشتریاز این بررسی ها در دسترس نیست.

به گفته پژوهشگران، واکسن هایی که به اصطلاح ناقل ویروس هستند مانند Sputnik V و واکسن های ایجاد شده توسط از قبیل آسترا زنکا که در ساخت آن  از ویروسهای اصلاح شده بی ضرر به عنوان عامل ایجاد مصونیت  یا انتقال اطلاعات ژنتیکی استفاده می شود به بدن انسان در ایجاد ایمنی در برابر عفونتهای آینده کمک می کند.

در این مطالعات، محققان برای واکسیناسیون مجدد و بررسی تاثیرگذاری در برابر سویه های جدید ویروس کرونا، از واکسن  Sputnik V استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، لوگونوف (Logunov)  سرپرست این تیم مطالعاتی درباره یافته های به دست آمده اعلام کرد: ما معتقدیم كه واكسن های مبتنی بر خود ویروس در واقع برای واكسیناسیون های آینده بهتر از واكسن های مبتنی بر سیستم های دیگر مانند کدهای ژنتیکی هستند.

بر این اساس محققان دریافتند كه آنتی بادی های اختصاصی برای ناقلین مورد استفاده در این واکسن می توانند یك واكنش ضد ویروسی ایجاد کرده و سویه ها ی جدید و جهش های ژنتیکی کرونا را نیز شکست دهد. این نتیجه گیری بر اساس آزمایش واکسن های ساخته شده علیه ابولا به دست آمد که قبلاً توسط موسسه گامالیا ارائه و در تحقیقات جدید با استفاده از همان روش برای ساخت واکسن Sputnik V استفاده شده بود.