امسال سال آخر قرن نیست

«امسال سال آخر قرن نیست؛ در آخرین پاییز و یلدا و زمستان قرن به سر نمی بریم؛ مراسم چهارشنبه سوری امسال، آخرین مراسم قرن محسوب نمی شود» جملاتی که آرش نورآقایی بارها و بارها به عنوان مدرس و فعال گردشگری در رسانه های مختلف، برنامه ها، سمینارها، وبینارها و فضای مجازی و حقیقی تاکید کرده و به مسوولان و مردم یادآوری کرده که باید برای ورود به قرن جدید نگاه نو و تخصصی داشت.

اما گویی مسوولان و آحاد مردم چندان به این موضوع توجهی ندارند و بدون نگاه علمی و دقیقی به آن می نگرند. برداشت آنان این است که امسال، سال آخر قرن شمسی است و به همین جهت هر مراسم و برنامه ای که در طول سال وجود دارد را به آخرین مراسم قرن نسبت می دهند. به گفته پژوهشگر گردشگری آیا قرن و سال نو نمی ارزد به اینکه فکر کنیم قرار است در سده نو چه کاری انجام دهیم؟

دبیر فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری به سیناپرس می گوید: امسال نود و نهمین سال قرن است و سال 1400 آخرین سال قرن 14 محسوب می شود؛ بنابراین سده نو از سال ۱۴۰۰ شروع نمی شود بلکه از سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد. این تاریخ گذاری به صورت قراردادی است و با توجه به اینکه سال صفر نداریم، تقویم ها مخصوصا هجری شمسی از 1/1/1 شروع می شوند. اما بسیاری این موضوع را به اشتباه بیان می کنند. به عبارتی ما یک سال و 90 روز تا پایان قرن 14 زمان داریم.
نورآقایی گله مند است که موضوع به این مهمی، کم اهمیت جلوه داده می شود: مثل این است که برای سالروز تولدمان خواب بمانیم و هیچ تدارکی برای یک زادروز انجام ندهیم؛ بنابراین برای اینکه حس خوبی داشته باشیم، از بهترین شیوه ها برای برنامه ریزی استفاده می کنیم تا در کنار دوستانمان خوشحال باشیم. وی معتقد است که گویی 85 میلیون ایرانی که نه برای سالروز، بلکه برای سده و قرن جدید به خاطر مشکلات زیاد آن را فراموش کرده اند.
وی به تلاش های صورت گرفته برای قرن جدید اشاره می کند و ادامه می دهد: ما نباید فرصت‌ های ارائه مانیفست برای قرن آتی را از دست بدهیم. زیرا، وقتی ما رویدادی به نام نوروز داریم که تنها سنت نوگرای دنیاست چرا برای قرن نو به دنبال تعریف پروژه ‌هایی با تم «نو سده» نباشیم؟! برای همین موضوع در مرداد سال 97 طرحی به نام سده نو ارائه دادم تا برای ورود به قرن جدید آماده شویم.

با وجود اینکه جلسات زیادی با برخی وزارتخانه ها برگزار کردیم که برنامه ریزی هایی مبتنی بر آداب و رسوم نوروزی به بهانه سده نو انجام دهیم و از تاریخ 1/1/400 تا 1/1/401 را زمان پایلوت در نظر بگیریم؛ اما تا این ساعت هیچ کاری صورت نگرفته است.

او در این پروژه پیشنهادی با محوریت گردشگری، برنامه های خاصی طراحی کرده است: ما ایرانی ها برای شب سال نو، لباس نو می خریم، غذای خوب می خوریم، با خانواده دور هم جمع می شویم، برای سرگرمی از بازی های متنوع ایرانی استفاده می کنیم، به موسیقی خوب گوش می دهیم و به دید و بازدید نوروزی آشنایان و اقوام می رویم. بنابراین به این بهانه بهتر است پوشاک، مد ایرانی و لباس اقوام ایرانی، خوراک و غذای ایرانی، ورزش های ایرانی، رسم و رسوم ایرانی و موسیقی مرتبط با نوروز را در جهان معرفی کنیم.

نورآقایی در ادامه از پیشنهادش به وزارت خارجه می گوید و می افزاید: من به وزارت خارجه پیشنهاد کرده ام همانگونه که ما ایرانیان در سال نو به دید و بازدید و انجام صله رحم می پردازیم و به خویشاوندان خود سر می زنیم؛ می توان در مدت کوتاهی با همکاری کشورهای همسایه در سده نو ویزای کشورهای حوزه ایران فرهنگی را برداشت و در مدت محدودی رابطه گردشگری دیگری را ایجاد کرد تا بتوانیم با مردم این کشورها بیشتر آشنا شویم.

به گفته این پژوهشگر حوزه گردشگری؛ ما یک بهانه بزرگ برای دیده شدن بیشتر و بهتر در دنیا داریم؛ چرا از آن استفاده نکنیم؟ ما تنها کشوری هستیم که وارد قرن نو می شویم، اما کشورهای بی شماری به سال نو میلادی وارد می شوند. این موضوع یک فرصت بسیار مناسب و موقعیت خاص برای ماست. زیرا تنها کشوری هستیم که در هجری شمسی این تاریخ را داریم و همین عامل موجب ایرانیک بودن و منحصر بودن ما می شود، بنابراین خیلی می توان در این زمینه مانور داد.

نورآقایی که خود یک فعال رسانه ای و گردشگری است و مجله گیلگمش با موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی را منتشر می کند؛ در پاسخ به اینکه؛ با وجود اطلاع رسانی هایی که صورت می گیرد اما باز هم بسیاری از مردم و حتی مسوولان امسال را آخرین سال قرن می دانند و این اشتباه رایج همچنان دیده و شنیده می شود؛ می گوید: این موضوع در ابتدا به کم کاری رسانه ملی برمی گردد زیرا باید در این زمینه از نهادهای علمی و دانشگاهی برای اطلاع رسانی کمک بگیرد. در مرحله بعد هم به دلیل جذابیت عدد 1400 به واسطه داشتن دو صفر است که عامه را مردم دچار این اشتباه می کند.
این فعال و پژوهشگر گردشگری این طرح را فرصت مناسبی برای انگیزه بخشیدن و روحیه دادن به مردم جامعه می داند که در شرایط بد اقتصادی و بیماری هستند. به اعتقاد نورآقایی در فرصت زمان باقی مانده، باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کرد تا این فرصت استثنایی را از دست ندهیم.

گزارش:نیلوفر منصوری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا