چربی، سلاح مخفی سلول ها

در یک همکاری بین المللی که نتایج آن امروز در نشریه معتبر Science منتشر شده است، محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا و دانشگاه بارسلونای اسپانیا کشف کرده اند که قطرات چربی موجود در داخل سلول های ما می توانند به سیستم دفاعی بدن در مقابله با عفونت کمک کنند.

به گفته محققان مجری این پژوهش، «قبلا تصور می شد که باکتری ها از قطرات چربی صرفا برای تغذیه استفاده می کنند، اما ما کشف کرده ایم که این قطرات در نبرد بین عوامل بیماری زا و سلول های ما نقش دارند».

به عقیده آنها، «چربی بخشی از زرادخانه سلول است. درواقع سلول ها، پروتئین های سمی تولید کرده، آن ها را درون قطرات چربی قرار می دهند و سپس این قطرات را به سمت مزاحمان شلیک می کنند. این روشی جدید و سلاحی مخفی است که سلول ها از آن برای محافظت از خود استفاده می کنند».

با افزایش باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک یا اصطلاحا سوپرباگ ها، محققان مصمم هستند که راه های جایگزینی برای مبارزه با عفونت پیدا کنند. یک احتمال در این راه، تقویت قدرت طبیعی بدن است.

محققان می گویند: ما نشان دادیم که با آلوده شدن برخی گلبول های سفید خون به نام ماکروفاژها، قطرات چربی به بخشی از ماکروفاژ که در آن باکتری ها وارد شده اند منتقل می گردند.

بر اساس یاقته های این تحقیق، وقتی مواد مغذی کافی نباشد، می توان از قطرات چربی به عنوان منبع سوخت میتوکندری ها استفاده کرد. در طی یک عفونت، قطرات چربی از میتوکندری دور شده و به جای آن باکتری ها را مورد حمله قرار می دهند و متابولیسم سلول را تغییر می دهند.

گام بعدی این تحقیق جالب توجه دریافتن چگونگی هدف قرار گرفتن باکتری ها توسط قطرات چربی ذکر شده است.

مجریان این پژوهش در تکمیل مطالب خود اظهار داشته اند: «با درک روش های دفاع طبیعی در بدن، ما می توانیم تکنیک های درمانی جدیدی ایجاد کنیم که برای مبارزه با عفونت های مقاوم، به داروهای آنتی بیوتیک وابسته نباشند».

نویسنده: محمدرضا شجاعیه