کد خبر : 105330 چهارشنبه 22 مرداد 1399 - 09:17:02
چاقی-مادران-باردار-با-اختلالات-مغزی-نوزادان-ارتباط-دارد

محققان دانشگاه نیویورک دریافتند؛

چاقی مادران باردار با اختلالات مغزی نوزادان ارتباط دارد

محققان دانشگاه نیویورک دریافتند چاقی مادران باردار موجب تغییر در دو قسمت از مغز جنین شامل قشر پیش‌پیشانی و بخش جلوی اینسولار می‌شود. این بخش‌ها نقش مهمی در تصمیم‌گیری دارد و اختلال در آن‌ها با اختلال بیش فعالی، کم توجهی، اوتیسم و پرخوری ارتباط دارد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری مدیکال ساینس، در این تحقیقات که با کمک ۱۰۹ زن باردار ۲۵ تا ۴۷ ساله دارای اضافه وزن انجام گرفت، ۱۹۷ گروه از سلول‌های فعال در فرایند متابولیسم در مغز جنین مورد مطالعه قرار گرفت و با استفاده از تکنیک‌های محاسباتی، این سلول‌ها بر مبنای احتمال برقراری ۱۹ هزار بین گروه‌های سلول‌های عصبی، به ۱۶ دسته معنادار تقسیم شدند. در این بررسی‌ها تنها دو بخش از مغز شناسایی شد که اتصال بین این سلول‌ها به قدر کافی قوی بوده و با شاخص توده بدن مادر ارتباط دارد.

شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است.

عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

تحقیقات پیشین تنها ارتباط چاقی مادران در دوران بارداری را با عملکرد کودکان پس از تولد مورد مطالعه قرار داده‌اند. اما در این تحقیقات مشخص شد چاقی مادران در رشد مغز جنین در دوران بارداری و از حدود هفته ششم اثرگذار است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Child Psychology and Psychiatry منتشر شده است.