30 درصد وب سایت های دانشگاه های دولتی وضعیت مطلوبی ندارند

وب سایت های دانشگاهی بستری مناسب برای اطلاع رسانی اطلاعات و خدمات آ موزشی و پژوهشی دانشگاه ها به شمارمی روند. دانشگاه ها و مراکز آموزشی از طریق وب سایت های خود، اطلاعات جامع و ضروری درباره دانشگاه و پشتیبانی از فرایندهای آموزشی بدون محدودیت زمان و مکان خدمات موجود در دانشگاه را ارائه می دهند.
 

با توجه به پیشرفت های فناوری و پدیدارشدن محمل های جدید ارتباطی، وب سایت های دانشگاهی، همواره درصد بهره مندی از رسانه های جدید ارتباطی و اطلاعاتی برای تعامل با کاربران هستند؛ بنابراین ارزیابی کیفیت وب سایت های دانشگاهی با استفاده از روش های کمی و مبتنی بر اصول و استانداردها در فواصل زمانی مختلف، ضروری به نظرمی رسد.

 

ازجمله روش های کمی در ارزیابی کیفیت وب سایت ها، روش نمایه ارزیاب وب است که در روش نمایه ارزیاب وب نیز از طریق هستی شناسی برای طراحی سیاهه وارسی ارزیابی استفاده می شود؛ همچنین با ارزیابی کوچک ترین جزء به ارزیابی معیارهای اصلی می رسیم که درنهایت به ارزیابی نهایی و رتبه بندی می انجامد. نقطه قوت روش نمایه ارزیاب وب، نحوه امتیازدهی آسان است که دقت و زمانی کمتر را به خود اختصاص می دهد؛ همچنین مزیت دیگر این روش، استفاده از ابزارهای خودکار است که سه معیار « قابلیت دسترسی، سرعت و قابلیت اطمینان با ابزارهای خودکار قابل سنجش » را دربرمی گیرد.

 

محقق  گردآوری داده ها را با استفاده از سیاهه های تهیه شده توسط مارینکاس   (2007) در روش نمایه ارزیاب انجام داده است و برای وزن دهی به معیارهای موجود در سیاهه، روش دلفی به کارگرفته شده است . نحوه امتیازدهی به معیارهای اصلی از مجموع امتیازهای داده شده (امتیاز پژوهشگر با توجه به وزن معیار ) به معیارهای فرعی به دست می آید.

 

یافته های پژوهش نشان دادند که وب سایت های دانشگاه های دولتی ایران از نظر قابلیت دسترسی با امتیاز 0.39 در وضعیت نامطلوب، از منظر سرعت با امتیاز 0.7 در وضعیت مطلوب، از نظر ناوبری با امتیاز 0.72 در وضعیت مطلوب، از نظر محتوا با امتیاز 0.71 در وضعیت مطلوب و از منظر قابلیت اطمینان با امتیاز 0.59 در وضعیت متوسط قراردارند 64 درصد وب سایت های مورد پژوهش براساس پنج معیار اصلی روش نمایه ارزیاب وب در وضعیت مطلوب و بقیه در وضعیت متوسط قرار دارند.

با توجه به یافته های پژوهش، طراحان وب سایت های دانشگاه ها به منظور دستیابی به وضعیت مطلوب تر می بایست اصلاح های لازم را براساس معیارهای ارزیابی نمایه ارزیاب وب انجام دهند و در جهت رفع نقاط ضعف و به منظور حضور فعال در وب، خود را با استانداردهای ارزیابی و ب سایت در سطح جهانی تطبیق دهند.

این تحقیق در نخستین شماره پژوهش نامه علم سنجی دانشگاه شاهد منتشر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا