فرهنگ عامیانه را با فرهنگ متعالی آشتی دهیم

اما در عصر حاضر که بنابر عقیده صاحب نظران علم ارتباطات، مخاطب معنای مورد نظر خود را میسازد، به جای آنکه رسانهها دارای قدرت قلمداد شوند، تمرکز بر امور دیگری است که در اثرگذاری پیامها موثر است.
یک استاد و کارشناس علم ارتباطات در گفتگو با سیناپرس در رابطه با این تحول و تاثیری که در فضای رسانه ای گذاشته است، گفت: درحالی که در گذشتهای نه چندان دور هیچکس سخنی را نمیپذیرفت مگر اینکه از رسانه شنیده باشد، اکنون گزاره کلیدی تأکید فزاینده بر ساخت معنا و کارگزاری انسانی و نیاز دربردارنده کاوش نسبت به بافتهای تاریخی و اجتماعی است که در آن مخاطب معنای مورد نظر خود را میسازد. قدیمی تاکیدکرد: امروز به جای آنکه رسانهها آنقدر قدرتمند دانسته شوند که بر همه جنبههای زندگی ما تأثیر گذارند، تمرکز بر امور دیگری در اثرگذاری پیامها و موضعی معطوف به واکاوی فرآوردههای رسانهای و ارزیابی نسبت به فرهنگ رسانههای پساتودهای قابل قبول است.
وی ادامه داد: امروزه نظریهپردازی ارتباطات بهطور حتم از نظریههای کلان و گرند تئوریها دوری جسته و در کنار عمل به توصیههای ازرا پارک و جان دیویی در توجه به جزئیات و دقایق تحلیل کارکرد رسانهها در جامعه و پرهیز از پیچیدن نسخه یکسان برای همه شرایط و احوالات، به سوی انتقاد از منتقدان حرکت کرده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: به هرحال در عصر حاضر با گسترش دامنه پذیرش شبکههای اجتماعی و موبایلی از یک سو و تغییر کارکرد رسانه های سنتی در جوامع از سوی دیگر، نقش رسانه از آن مفهوم سنتی خود تغییر کرده است. در رسانه های عصر حاضر، کاربر نقش فعالی در تولید محتوا دارد، بنابراین تاثیرگذاری مخاطب از رسانه علیرغم اینکه همواره مطرح است اما، در حال گذار است.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی باید فرهنگ عامیانه را با فرهنگ متعالی آشتی دهیم گفت: در عصر حاضر هیچ شخص و نهادی در مقامی قرار ندارد که بتواند با استبداد گزارههای غیرقابل آزمون را تدوین کرده و بتواند ذائقه عمومی را به نفع گروهی خاص هدایت کند. چراکه، مخاطب امروزی علیرغم اینکه کماکان از رسانه ها تاثیر می پذیرد اما، دیگر آن مخاطب منفعل گذشته نیست و همین امر کار رسانه ها را بسیار سخت کرده است.
گفتگو: هانیه حقیقی
No tags for this post.