جایگاه اینترنت در مطب ها و داروخانه‌ها دیده نشده است

پس از مطرح شدن پروژه دولت الکترونیک، قرار شد این طرح در راستای الکترونیکی شدن کلیه پرونده‌های پزشکی و بیمارستانی به اجرا درآید اما بنا به دلایل مختلفی تا به امروز به‌طور کامل اجرا نشده است.

اما به تازگی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در این باره گفت: با تلاشی که انجام شد و برابر قولی که داده شده است، پس از انجام پایلوت نسخه نویسی وارد استان‌ها خواهیم شد. هماهنگی‌ها انجام شده است و در هفته آینده استان‌ها تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

طاهر موهبتی با اشاره به اینکه در هفته آینده در هر استان یک شهر را تحت پوشش نسخه نویسی الکترونیکی قرار خواهیم داد، گفت: طرح نسخه نویسی الکترونیکی در ۳۱ شهر اجرا شده است که آن شالله بتوانیم این طرح را در کل شهر‌ها اجرا کنیم.

وی افزود: از امروز دیگر با مراجعه بیمه شده به مطب پزشک، دفترچه بیمه ارائه نمی‌شود بلکه کد ملی وارد سیستم می‌شود. نرم افزاری طراحی شده که کار را برای تمام افراد آسان کرده است.

اخبارها حکایت از آن دارد که وقتی پوشش این طرح در سراسر کشور به ۷۰ درصد برسد دیگر، انجام این طرح الزامی خواهد بود.

الکترونیکی شدن نسخه‌ها در حقیقت فرآیندی است که از طریق آن دیگر نسخه به صورت مستقیم به بیمار ارائه نمی‌شود بلکه از طریق شبکه اینترنت و ارسال نسخه برای داروخانه مبدا، فرد می‌تواند به آنجا مراجعه کرده و داروهایش را دریافت کند. صرفه‌جویی در زمان، هزینه و کنترل بیشتر داروها و تجویز داروهای کمتر بخشی از این فواید این طرح است که نمی‌توان منکر آن شد.

مشکلات داروخانه ها چندین برابر می شود

اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که برای پیاده کردن این طرح به صورت گسترده در کشور ابتدا باید زیرساخت های آن فراهم شود.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران در این باره گفت: اگر زیرساخت های این طرح به درستی در کشور فراهم نشود ممکن است باعث اسباب زحمت مردم شود. سازمان تامین اجتماعی از چندین سال قبل به این فکر بود که بر نظام توزیع دارو کنترل داشته باشد که این امر بسیار عالی و ارزشمند است اما اشکال این طرح آنجاست که زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.

محمدرضا دری در ادامه افزود: اولین مسیر ساخت نسخه های الکترونیک اینترنت است و تا زمانی که جایگاه اینترنت در مطب پزشکان و داروخانه‌ها به طورهدفمند دیده نشود نمی‌توان این طرح را اجرا کرد در برخی از داروخانه ها مشاهده می‌کنیم که قطعی اینترنت وجود دارد و عملکرد داروخانه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: داده‌های افراد در بین داروخانه بیمار و پزشک قابل چرخیدن است و بسیاری از داده‌ها اطلاعات شخصی به اسرار بیمار است که فرد علاقه ای به انتشار آنها ندارد و سطح دسترسی به این اطلاعات مشخص نیست به طور مثال فردی دچار بیماری خاصی بوده است و علاقه‌ای ندارد کسی راجع به آن اطلاع داشته باشد.

دری اضافه کرد: اجرای این طرح هزینه سرباری برای داروخانه هایی دارد که با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند، درست است که با اجرای این طرح صرفه جویی زیادی انجام خواهد شد اما اگر جایگاه هزینه آن دیده نشود و هزینه‌های آن به داروخانه‌ها منتقل شود مشکلات داروخانه ها چندین برابر خواهد شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا