کاهش وزن با انجماد اعصاب گرسنگی

پژوهشگران اعلام کردند که با انجماد یک عصب در بدن انسان می‌توان وزن را کم کرده و بیماری چاقی را درمان کرد. تحقیقاتی که توسط پژوهشگران انجمن رادیولوژی مداخله‌ای (Interventional Radiology) انجام‌شده است، نشان می‌دهند که انجماد اعصابی که سیگنال‌های گرسنگی را در مغز منتقل می‌کنند، ممکن است به بیماران دارای مشکل چاقی کمک کند تا وزن خود را کاهش دهند. قابل‌توجه است که این روش درمانی در مرحله اولیه آزمایشی، مطمئن و مفید عمل کرده است.

عصب گرسنگی در پایه مری قرار داشته و یکی از مکانیسم‌های متعددی است که به مغز می‌گوید که معده خالی است و حس گرسنگی را منتقل می‌کند. این عصب با کمک گاز آرگون، منجمد شده تا قدرت سیگنال‌های ارسالی گرسنگی را در مغز کاهش دهد و از این طریق بیماران دارای مشکل چاقی با حد متوسط بتوانند وزن خود را کم کنند. هیچ عوارضی مرتبط با این روش درمانی گزارش نشده و عوارض جانبی خاصی نیز در پی استفاده از این روش مشاهده نشده است.

دیوید پرولوگو (David Prologo) از محققان این پروژه تحقیقاتی در رابطه با روش فوق گفت: «ما این روش درمانی را برای بیمارانی که به حد متوسط چاقی مبتلا هستند ابداع کردیم تا بتوانند با کمک آن وزن خود را کاهش دهند. درواقع ما به مردم کمک می‌کنیم تا با تلاش در کاهش وزن خود موفق شوند.»

در این روش یک رادیولوژیست مداخله‌ای (interventional radiologist) یک سوزن را از پشت بیمار وارد بدن او می‌کند و با کمک تصاویر زنده سی‌تی‌اسکن و با استفاده از گاز آرگون (argon) عصب شناخته‌شده posterior vagal trunk را فریز و دچار انجماد می‌کند.

عصب گرسنگی در پایه مری قرار داشته و یکی از مکانیسم‌های متعددی است که به مغز می‌گوید که معده خالی است و حس گرسنگی را منتقل می‌کند. در این بررسی‌ها ۱۰ نفر با شاخص توده بدنی (BMI) بین ۳۰ تا ۳۷ ، تحت درمان این روش درمانی قرارگرفته و آن را به مدت ۹۰ روز ادامه دادند. در گزارش همه افراد کاهش اشتها ذکرشده و میانگین کاهش وزن به‌طور متوسط ۳٫۶ درصد وزن اولیه و میانگین کاهش وزن ۱۴ درصد از شاخص توده بدنی اضافی بوده است. قابل‌توجه است که طی پیگیری ۹۰ روزه این روش درمانی، هیچ عوارضی مرتبط با این روش درمانی گزارش نشده و عوارض جانبی خاصی نیز  در پی استفاده از آن مشاهده نشده است.

پرولوگو در توضیحات خود در رابطه با این روش درمانی می‌گوید: «مجلات و مطبوعات پزشکی بسیاری وجود دارند که برنامه‌ها و روش‌های درمانی کاهش ورزش را که با شکست مواجه می‌شوند، گزارش می‌کنند به‌ویژه زمانی که افراد تلاش می‌کنند با کاهش مصرف غذایی خود، وزن را کاهش دهند. هنگامی‌که معده خالی است، بدن آن را حس کرده و به‌طور غریزی به دنبال غذا می‌رود. ما درروش درمانی جدید خود تلاش نمی‌کنیم تا این پاسخ بیولوژیکی را از بین ببریم بلکه فقط کاهش قدرت سیگنال‌های ارسالی گرسنگی را در مغز فراهم می‌سازیم تا از این طریق بتوانیم مشکل جدی درمان چاقی‌های متوسط را بگیریم.»

با موفقیت‌های کسب‌شده در مرحله اولیه آزمایش‌های این روش درمانی، بیماران بیشتری برای آزمایش‌های بالینی در مراحل بعدی به کار گرفته و نتایج آن اعلام خواهند شد.

این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در نشست سالانه علمی ۲۰۱۸ میلادی انجمن رادیولوژی مداخله‌ای (Society of Interventional Radiology’s 2018 Annual Scientific Meeting) ارائه‌شده است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا