مردن برای باربی شدن

به همین بهانه قصد داریم از منظری متفاوت، موضوع رژیم غذایی را مورد بررسی قرار دهیم.

خوش هیکلی به چه قیمت؟

داشتن هیکل خوش فرم و لاغر یا به اصطلاح "باربی"، الگوی نادرستی است که بسیاری از زنان و دختران جوان را به سمت رژیم های غذایی ناسالم و مضر سوق داده است.

والدین، اسباب بازی های گوناگونی – لوازم آشپزخانه، جعبه پزشکی، نجاری – خریداری می کنند تا کودکان بوسیله بازی با آنها، برای تصدی نقش ها و مسئولیت های مختلف در آینده آماده شوند؛ کودکان از این طریق، جایگاه و آینده خود را شکل می دهند.

دختربچه هایی را تصور کنید که همبازی آنها، عروسک های لاغر و قلمی "باربی" هستند که هر روز لباس های رنگارنگ و متنوعی را بر تن می کنند.

این عروسک ها در اصل بدنبال ایجاد تصویری نادرست و غیر واقعی از بدن در ذهن دختربچه ها هستند؛ همین تصویرسازی غلط باعث شده است که از هر 5 دختر 10 ساله، چهار نفر از چاق بودن بترسد و 42 درصد دختران 6 تا 10 ساله آرزوی داشتن هیکل باریکتری داشته باشند.

کودکان بشدت تحت تأثیر اسباب بازی های خود هستند؛ بنابراین، چه انتظاری غیر از این می توانید داشته باشید که الگوی ذهنی آنها در دوره نوجوانی و جوانی، داشتن هیکلی باریک و قلمی مانند "باربی" باشد.

نمونه های زیادی از این تأثیرپذیری در بین زنان و دختران جوان در جهان وجود دارد. سیندی جکسون (Cindy Jackson) یکی از صدها زنی است که برای داشتن هیکل باربی، 20 بار به زیر تیغ جراحی رفته و بیش از 55 هزار دلار هزینه کرده است.

(تصویر: rehabs)

براساس گزارش مرکز افزایش آگاهی درمورد اختلالات تغذیه ای در سال 2014، بیش از 70 میلیون از مردم جهان از اختلالات خوردن (eating disorders) مانند بی اشتهایی و پرخوری رنج می برند. حدود 90 درصد این افراد را زنان جوان 12 تا 25 سال تشکیل می دهند و بخش زیادی از آنها، پیش از ابتلا به این اختلالات، اندامی باربی شکل داشته اند.  

تحت نظر متخصص، رژیم بگیرید

یک رژیم غذایی درست تحت نظر متخصص تغذیه، با هدف کاهش / افزایش وزن، یا کنترل بیماری هایی مانند دیابت، می تواند به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم به همراه ورزش می ‌تواند خطر ابتلا به بیماری هایی از جمله چاقی، قلبی و عروقی، فشارخون بالا و سرطان را کاهش دهد.

یکی از اهداف نامگذاری یک روز خاص به نام روز جهانی بدون رژیم غذایی (International No Diet Day) نیز ترویج سبک زندگی سالم با تمرکز بر بالا بردن آگاهی عمومی درخصوص خطرات بالقوه رژیم های غذایی ناسالم است.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: mirror-mirror / allianceforeatingdisorders / rehabs

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا