سلسله نشستهای صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی:
ناشران در تبلیغات مهارت ندارند و کتاب دیده نمیشود

نشستهای گوناگون «صنعت نشر در عصر هوش مصنوعی» در سی و ششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب برگزار میشود. در نشستی که در سالن فناوریهای نشر با حضور یاسین نمکچیان، روزنامهنگار فرهنگ و هنر برگزار شد، به موضوع کمرنگ شدن کتاب در رسانهها پرداخته شد.
به گزارش خبرگزاری سینا، نمکچیان در مورد عدم توجه رسانهها به کتاب توضیح داد: «بسیاری از رسانهها بر اساس نیاز مخاطب کار میکنند و انواع کارها را بر آنچه مخاطب میپسندد جلو میبرد و کتاب در وهله آخر قرار میگیرد. عموماً بخش سینما و موسیقی را بر کتاب ترجیح میدهند.»
وی بیان کرد: «با رشد نشریات در دهه اخیر متأسفانه روزنامهنگارانی وارد این حوزه شدهاند که با کتاب بیگانهاند و شناخت عمیقی از این حوزه ندارند. آمار زیادی در زمینه نقدنویسی کتاب نداریم در صورتی که در حوزه سیاسی و اقتصادی با طیف گستردهای از منتقدان و فعالان روبرو هستیم. بخش فرهنگ و هنر علیرغم اینکه حوزه پررونقی است، اما کتاب در این سالها مجهول واقع شده است.»
این روزنامهنگار حوزه فرهنگی با اشاره به تاریخ فعالیت فضای رسانه و تشابه آن با دنیای کتاب، بیان کرد: «مطبوعات در گذشته کار چاپ انجام میدادند و پس از مدتی متوجه شدند که دیگر صرفه اقتصادی ندارد و وارد فضای دیجیتال شدند. همان اتفاقی که در عرصه روزنامه اتفاق افتاد در نشر هم افتاده و طیف وسیعی از ناشران غیر فعال شدهاند.»
بیشتر بخوانید:
هشدار نسبت به حذف زبان فارسی از مدلهای زبانی جهانی در هوش مصنوعی
ناشران از سرعت بالای فناوری و تجربهمحوری عقب ماندهاند
او اضافه کرد: «ناشران بحث تبلیغات را نمیشناسند و نمیدانند چطوری بازارسازی برای کتاب انجام بدهند. اگر در دهه شصت یک کتاب چاپ میشد، به سرعت دیده میشد اما سالانه هزاران عنوان کتاب گوناگون چاپ میشود. برای عرضه کتاببه تبلیغ نیاز داریم تا محصول را به مخاطبان عرضه کنیم. متاسفانه بسیاری از ناشران به اهمیت تبلیغات توجه نمیکنند.»
وی با بیان این نکته که تئاتر خصوصی توانسته از فضای سنتی و وابسته فاصله بگیرد، گفت: «تئاتر با رشد بخش خصوصی از رانت استفاده نمیکند و خودش پولساز است. وقتی قرار شد روی پای خود بایستد با تبلیغات خودش را سر پا نگه میدارد. مثلا یک سال اجرا میرود و با سالن پر به کار خود ادامه میدهد. در حوزه کتاب اما این اتفاق نیفتاده و به ندرت دیده شده است.»
نمکچیان بیان کرد: «درآمدزایی کتاب لزوما با تبلیغات سنتی مثل بیلبورد نباید اجرا شود بلکه راههای جایگزین میتوان برای آن استفاده کرد. صنعت نشر باید بتواند برای دیده شدن تبلیغات کند در غیر اینصورت با شکست روبرو خواهد شد.»
سالن فناوریهای نشر یکی از برنامههای نوآورانه سیوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که با همکاری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگیِ جهاددانشگاهی و خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور شرکتهای خلاق و دانش بنیان در حوزه کتاب و نشر پذیرای علاقهمندان است. گفتنی است برنامههای ثابتی در زمینه برگزاری نشستهای تخصصی در موضوعات فناورانه مرتبط با کتاب و نشر برگزار میشود که ۴ نشست آن توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی انجام میشود.