گزارش تکمیلی از نخستین المپیک بایزهای فکری دانشجویان
در بوت کمپ علمی و آموزشی «جهش کاپ» چه گذشت؟
نخستین المپیک بازیهای فکری دانشجویان ایران از سوم تا پنجم دی ۱۴۰۳ در قالب بوتکمپ علمی و آموزشی با عنوان جهش کاپ، به همت جهاددانشگاهی واحد هنر و با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری سینا، رویداد «جهش کاپ» صبح روز سوم دی ۱۴۰۳، با حضور ۱۶۰ دانشجو از بیش از ۶۰ دانشگاه سراسر کشور و با اهدافی همچون تقویت تفکر انتقادی، خلاقیت، همکاری تیمی و توسعه صنعت بازی ایرانی متناسب با هویت فرهنگی ملی، با حضور رییس جهاد دانشگاهی هنر و دبیر اولین المپیک بازیهای فکری دانشجویان ایران، رییس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی، نمایندگان وزارت علوم، دانشجویان شرکتکننده، داوران، منتورها، صنعتگران و تولیدکنندگان عرصه بازی کشور، در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی افتتاح شد.
دانشجویان شرکتکننده که از یک روز قبل پذیرش شده و در مجتمع تفریحی و اقامتی ایثار کردان اسکان یافته بودند، به مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی واقع در هلجرد استان البرز، منتقل شدند تا بوت کمپ این رویداد با برگزاری مراسم افتتاحیه، رسماً آغاز به کار کند.
این نمایشگاه به ارائه طرحهای برتر دانشجویان و نوآوریهای مرتبط با بازیسازی اختصاص داشت. همچنین حامیان این رویداد از جمله اسکیپزوم، باشگاه بازیهای فکری دُن، شریفگیم، چترنگ و گروه مدریک که از فعالان اصلی صنعت بازیسازی کشور هستند، در محل کمپ حضور و فعالیت داشتند.
برنامه روز اول این رویداد ملی پس از مراسم افتتاحیه، شامل برگزاری ورکشاپ آموزشی تحت عنوان اصول بازیسازی توسط تیم گروه مدریک از ساعت ۱۱ تا ۱۳، اجرای دور مقدماتی رقابتهای بازیهای نقشآفرینی از ساعت ۱۴ تا ۱۶ و دور مقدماتی پانتومیم و بردگیم (بازیهای رومیزی) از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در دو گروه آقایان و خانمها به صورت جداگانه بود. همچنین روز چهارم دیماه به برگزاری مراحل نیمهنهایی و فینال رقابتها در سه شاخه بازیهای رومیزی، پانتومیم و بازیهای نقشآفرینی با سناریو شاهنامه اختصاص داشت.
دانشجویان شرکتکننده که به مراحل بعدی لیگهای رقابتی راه یافته بودند، در ساختمان عمارت مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی مشغول به رقابتها شدند و سایر دانشجویان نیز به فعالیتهای تدارک دیده شده در غرفهها پرداختند تا از امتیاز غرفهها بهرهمند شوند.
همچنین دو کارگاه آموزشی تحت عنوان بازیوارسازی توسط تیم گروه مدریک در دو نوبت صبح و عصر به مدت ۴ ساعت برگزار شد. میلاد قهرمانی مدرس برجسته حوزه بازیسازی، استاد کارگاههای آموزشی روز دوم المپیک بازیهای فکری بود.
اختتامیه این رویداد نیز روز چهارشنبه (۵ دی) با وجود تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاه ها با حضور دکتر مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی؛ وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و جمعی از نمایندگان وزارت علوم و دانشگاهها، به میزبانی رئیس جهاد دانشگاهی هنر و دبیر این المپیک، برگزار شد.
گرنتهای ۱۰۰ و ۵۰ میلیون تومانی برای تیمهای برتر المپیک بازیهای فکری
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این مراسم اعلام کرد: با هماهنگی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، علاوه بر اهدای تندیس و جوایز نقدی، حمایتهایی نظیر گرنتهای ۱۰۰ و ۵۰ میلیون تومانی، منتورینگ رایگان یکساله و فراهمسازی شرایط استقرار در پارکهای علم و فناوری برای تجاریسازی آثار برتر در نظر گرفته شده است.
وحید شالچی با تأکید بر اهمیت پویایی محیطهای دانشگاهی و ترویج فعالیتهای جمعی گفت: برگزاری این المپیک دانشجویی، علاوه بر ایجاد رقابت سالم، فرصتی برای تقویت تعاملات دانشجویان و شکلگیری تجربیات ارزشمند زیست دانشگاهی بوده است. زیستن در فضای دانشگاهی نباید تنها به آموزش محدود شود، بلکه باید بستری برای رشد اخلاقی، مدارا و حقیقتجویی فراهم آورد و مسیر نوآوری و خلاقیت را هموار سازد.
تاکید بر جایگاه تدبر و همکاری گروهی در آموزههای اسلامی
رئیس جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم با تأکید بر نقش جهاد دانشگاهی در حمایت از دولتها در حوزههای گوناگون اظهار داشت: برگزاری المپیک بازیهای فکری دانشجویان در راستای همین مأموریت، با هدف تقویت مهارتها و فعالیتهای فرهنگی دانشجویان طراحی و اجرا شده است.
حسن مسلمی نائینی با اشاره به جایگاه تدبر و همکاری گروهی در آموزههای اسلامی گفت: یکچهارم از آیات قرآن کریم دعوت به تفکر و اندیشه میکنند که این خود نشاندهنده ارزش بینظیر اندیشهورزی در دین اسلام است. همچنین تأکید بر فعالیتهای جمعی، همچون نماز جماعت، بیانگر اهمیت مشارکت گروهی در تعالیم اسلامی است. المپیک بازیهای فکری دانشجویان ایران نمونهای عینی از این اصول است که میتواند بهعنوان الگوی موفقی برای سایر فعالیتهای دانشجویی مورد توجه قرار گیرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: نتایج این المپیک نه تنها پاسخگوی نیازهای بازار داخلی باشد، بلکه بتواند جایگاهی شایسته برای بازیهای ایرانی-اسلامی در سطح بینالمللی فراهم آورد. چنین دستاوردهایی میتواند نقشی مهم در معرفی فرهنگ و هویت ایرانی در جهان ایفا کند.
جریانسازی در دانشگاهها؛ راهبرد اصلی المپیک بازیهای فکری
رئیس جهاد دانشگاهی هنر و دبیر نخستین المپیک بازیهای فکری دانشجویان ایران در این مراسم اظهار داشت: این رویداد، بر اساس نیازسنجیهای انجامشده و با همکاری جهاددانشگاهی و معاونت فرهنگی وزارت علوم برای اولین بار برگزار شد تا زمینهای مناسب برای شناسایی استعدادها و تقویت ارتباط آنها با صنعت بازیسازی فراهم شود.
امین مختاری در ارائه آماری از آثار ارسال شده نیز گفت: ۹۶ اثر از ۶۰ دانشگاه توسط ۱۶۰ دانشجو به دبیرخانه ارسال شد.
وی با تأکید بر اهمیت جریانسازی در دانشگاهها، خاطرنشان کرد: بازیهای فکری به دلیل ماهیت جذاب و چالشبرانگیز، یکی از بهترین ابزارها برای جلب توجه دانشجویان و هدایت آنها به سمت فعالیتهای خلاقانه و پویا هستند. برگزاری چنین رویدادهایی نهتنها به تقویت مهارتهای دانشجویان و کشف استعدادهای آنها کمک میکند، بلکه باعث شکلگیری موجی از پویایی و نشاط در جامعه دانشگاهی میشود که میتواند به الگویی الهامبخش برای دیگر فعالیتهای دانشجویی تبدیل شود.
مختاری گفت: تیمهایی که به مرحله نهایی راه یافتند، تحت حمایت شرکتهای تولیدکننده بازی قرار خواهند گرفت تا امکان تجاریسازی آثارشان فراهم شود.
برگزیدگان
هیات داوران برگزیدگان این رویداد در بخشهای طراحی بازی در سه شاخه بازیهای رومیزی، اتاق فرار و بازی محیطی منطبق با جغرافیای دانشگاهها؛ همچنین لیگهای رقابتی شامل پانتومیم، بازیهای رومیزی و بازیهای نقشآفرینی با سناریو شاهنامه را به شرح زیر اعلام کرد:
بخش لیگهای رقابتی
در بازیهای رومیزی
رتبه اول: محدثه ابریشم از دانشگاه فردوسی مشهد، رتبه دوم: مینو سرتیپیزاده از دانشگاه شهید چمران اهواز، رتبه سوم: آناهیتا کلائی از دانشگاه هنر ایران و شایسته تقدیر: فاطمه سادات میرابوطالبی از دانشگاه تهران با لوح تقدیر
در بازیهای پانتومیم
رتبه اول: آرش نوروزی و مهدی کرمانی از دانشگاه آزاد اسلامی واجد خمینی شهر، رتبه دوم: احمد فیاضی و سینا ربیعی از دانشگاه اصفهان، رتبه سوم: علیرضا اسماعیلی مقدم از دانشگاه فردوسی مشهد و ستار آقادادی از دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی
در نقشآفرینی خانمها
رتبه اول: فاطمه اسلامیفر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز، رتبه دوم: فاطمه عباسزاده از دانشگاه اصفهان، رتبه سوم: هدی سیرغانی از موسسه غیرانتفاعی خاوران مشهد
در نقشآفرینی آقایان
رتبه اول: علیاصغر کبیریپور از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، رتبه دوم: شهریار شاکری از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، رتبه سوم: ریبین بادپر از دانشگاه دامغان
در بازی محیطی
رتبه اول: محدثه میرنجمالدین از دانشگاه اصفهان
در برگزیده امتیازات غرفهها
رتبه اول: سیدمحمدمهدی هاشمی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان
به برندگان بخش لیگهای رقابتی با اهدا مدالهای طلا، نقره و برنز و هدایای نقدی به ترتیب به مبالغ ۱۵۰، ۱۰۰ و ۵۰ میلیون ریال تعلق گرفت.
بخش طراحی بازی
در بازی رومیزی فردی
رتبه اول: فهیمه رحمانیراد از موسسه غیرانتفاعی فردوس مشهد، رتبه دوم: الناز خدایی از دانشگاه علم و صنعت ایران، رتبه سوم: آرش پورفراهانی از مرکز آموزش علمی – کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۴ تهران و شایسته تقدیر: فاطمه حیدری از دانشگاه علم و صنعت ایران
در بازی رومیزی گروهی
رتبه اول: گروه سه تفنگدار، رتبه دوم: گروه تٌرنا، رتبه سوم: گروه بازپرس و شایسته تقدیر: گروه متا
در بازی رومیزی کانون و انجمن:
رتبه اول: کانون بازی و خلاقیت از دانشگاه خلیج فارس بوشهرف رتبه دوم: کانون بازیهای رایانهای از دانشکدگان فنی دانشگاه تهران
در اتاق فرار فردی
رتبه اول: تارا رصافی از دانشگاه الزهرا، رتبه دوم: حسین زارع از دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، رتبه سوم: زهره امانی بنی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز
در اتاق فرار گروهی
رتبه اول: گروه راز، رتبه دوم: گروه روم اکس،
در اتاق فرار کانون و انجمن
رتبه اول: انجمن علمی بازیهای رایانهای از دانشگاه فردوسی مشهد، رتبه دوم: انجمن علمی بازیهای دیجیتال و انیمیشن از دانشگاه شهرکرد، رتبه سوم: کانون بازیجو از دانشگاه اصفهان و شایسته تقدیر بخش اتاق فرار کانون و انجمن: کانون بازی و خلاقیت دانشگاه خلیجفارس بوشهر
در بازی محیطی جغرافیای دانشگاه گروهی
شایسته تقدیر: گروه غریب
در بازی محیطی جغرافیای دانشگاه کانون و انجمن
رتبه اول: انجمن علمی بازیهای رایانهای از دانشگاه فردوسی مشهد، رتبه دوم: کانون فکر و بازی از دانشگاه فسا، رتبه سوم: انجمن علمی دانشجویی بازیهای رایانهای از دانشگاه شهید چمران اهواز و شایسته تقدیر: کانون بازیجو از دانشگاه اصفهان
به برندگان طراحی بازی با تندیس این دوره از رقابتها و هدایای نقدی به ترتیب به مبالغ ۱۵۰، ۱۰۰ و ۵۰ میلیون ریال تعلق گرفت.
همچنین به کانونهای فرهنگی، انجمنهای علمی بازی و گروههای دانشجویی زیر که بهترین عملکرد را در تمام جنبههای رویداد داشتند، کاپ ویژه طلایی، نقرهای و برنزی رویداد اعطا شد.
در کاپ گروهی
کاپ طلایی: گروه راز
کاپ نقرهای: گروه روم اکس
کاپ برنزی: گروه ایدهروشن
در کاپ انجمن و کانون:
کاپ طلایی: کانون بازیجو از دانشگاه اصفهان
کاپ نقرهای: انجمن علمی بازیهای رایانهای از دانشگاه فردوسی مشهد
کاپ برنزی: کانون بازیهای رایانهای از دانشکدگان فنی دانشگاه تهران
همچنین از منتورهای این رویداد علی اکبر محمدی، ستاره خداکرمی، شایان شادمان، مرتضی محسنی، مهدی ابراهیمی، سینا عنایتی، عرفان همتزاده و محمدامین رئوفی با اهدا لوح سپاس تقدیر شد.
منبع: ایرنا