اعاده به وضع سابق بیش از 500 هکتار از اراضی فارس

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اعلام کرد که طی دو سال گذشته، ۵۷۹ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته این استان به وضع سابق اعاده شده است که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. همچنین، از تخریب و تصرف حدود ۱۲۰۰ هکتار از اراضی تحت مدیریت این سازمان جلوگیری به عمل آمده است.

به گزارش سینا پرس فارس، عطا پورشیرزاد امروز، 30 مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به وضعیت کیفیت هوا در شیراز اظهار کرد: در ۲۱۶ روز گذشته از ابتدای سال، ۸۲ درصد روزها هوای پاک، ۱۷ درصد هوای قابل قبول و ۱ درصد هوای ناسالم داشته‌ایم. این شرایط نسبت به سایر کلانشهرهای کشور مطلوب است، هرچند برخی از شاخص‌ها در مرز استاندارد بوده‌اند و نیاز به تلاش مستمر برای حفظ و بهبود این وضعیت داریم.

او با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۲ هزار ساعت احکام جایگزین حبس داشتیم، افزود: این احکام شامل محکومیت‌های زیست‌محیطی و خدمات عمومی رایگان در حوزه محیط زیست از جمله کاشت درخت و پاکسازی مناطق بود. برای اولین بار در کشور، میزان قابل توجهی از این احکام در شیراز صادر شد و از حمایت‌های مقام قضایی برخوردار بودیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در مورد واحدهای صنعتی و مشاغل مزاحم بیان کرد: انتقال کارخانه روغن نباتی به خارج از شهر آغاز شده و واحد روغن‌کشی آن عملاً غیرفعال شده است. همچنین، برای کارخانه سیمان فارس که دارای آلایندگی است، سیستم فیلتراسیون جدید به کار گرفته شده و تا پایان سال ۱۴۰۴ به طور کامل به بیرون از شهر منتقل خواهد شد. شرکت ریشمک نیز به طور کامل جابجا شده و واحد پشم شیشه نیز در حال طی مراحل جابجایی است.

پورشیرزاد در خصوص حق‌آبه تالاب‌ها نیز توضیح داد: تالاب‌های استان نیازمند احیا هستند. تنها تالاب‌هایی که از سدها حق‌آبه دریافت می‌کنند، تالاب طشک، بختگان و کمجان هستند. رهاسازی آب از سدها در سال‌های گذشته به دلیل کمبود منابع آبی محدود بوده است. در سال ۱۴۰۱، ۳۷ میلیون مترمکعب از ۱۰۰ میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده رهاسازی شد و قرار است مابقی در زمستان سال جاری آزاد شود.

او به پروژه سد نرگسی هم اشاره کرد و گفت: این پروژه بدون ارزیابی زیست‌محیطی لازم آغاز شد، در حالی که به دلیل وجود گنبدهای نمکی، نیاز به مدلسازی شوری داشت. با وجود اینکه مدلسازی انجام شده، گزارش زیست‌محیطی آن هنوز ارائه نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه تأکید کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای حفاظت از محیط زیست در دستور کار قرار دارد. دوربین‌های دید در شب برای پایش مناطق تحت حفاظت تأمین شده و در حال پیگیری برای تهیه تجهیزات نوین دیگر هستیم. همچنین محدودیت‌های استفاده از پهپادها به ویژه در پارک بمو نیز در حال رفع است.

پورشیرزاد در حوزه پایش محیط زیستی به انتخاب شیراز به عنوان “پایتخت محیط زیستی آسیا” در سال ۲۰۲۴ اشاره کرد و گفت: با وجود این دستاورد، همچنان جای تلاش بیشتری وجود دارد.

او با تاکید بر تداوم تلاش‌ها برای حفاظت از محیط زیست و بهبود شرایط زیست‌محیطی استان، “تجهیز تمام بیمارستان‌های استان به دستگاه بی‌خطرساز”، “کسب رتبه نخست کشوری در پایش منابع آلاینده خاک” و “رتبه سوم در پایش آب‌های زیرزمینی” را از دیگر پیگیریها و دستاوردهای زیست‌محیطی در استان عنوان کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در خاتمه یادآور شد: در شش ماهه اول امسال، مجوز استقرار برای حدود ۱۲۷۳ واحد صنعتی صادر شده و برای ۱۷۲ واحد مخالفت شده است. همچنین، ۳۷۱ مجوز بهره‌برداری صادر و برای ۶۷ مورد مخالفت صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا