بومی‌سازی 4 نوع کاتالیست صنایع پالایشگاهی با راه‌اندازی خط تولید جدید

خط تولید کاتالیست‌های هم‌رسوبی روز شنبه، اول آبان ماه طی برگزاری مراسمی با حضور دکتر سورنا ستاری افتتاح شد. با افتتاح این خط تولید، چهار نوع کاتالیست مورد نیاز صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی با استفاده از یک روش جدید تولید خواهد شد.

مهندس هومن کریمی، مدیرعامل نفت و گاز سرو در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه محور فعالیت‌های این شرکت تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع است، گفت: تاکنون 1000 تن کاتالیست‌های مختلف در صنایع کشور واگذار کرده‌ایم.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط تولید در این شرکت خاطرنشان کرد: در این خط تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی با روش جدید هم‌رسوبی تولید خواهد شد.

به گفته وی، در روش هم‌رسوبی فلزات مختلف به صورت رسوب‌گیری در کنار هم قرار می‌گیرند.

کریمی با تاکید بر اینکه در این خط تولید، چهار نوع کاتالیست سنتز متانول، پری‌ریفرمینگ، متانیشن و کاتالیست شیفت دمابالا تولید می‌شود، تاکید کرد: این کاتالیست‌ها در پتروشیمی‌های تبریز و راضی کاربردی شده است و کاتالیست سنتز متان نیز در پتروشیمی شیراز با امضای قراردادی کاربردی خواهد شد.

این محقق ظرفیت تولید کاتالیست‌های هم‌رسوبی را 300 تن در سال ذکر کرد و ادامه داد: میزان مصرف کاتالیست‌های هم‌رسوبی در کشور 650 تا 700 تن در سال است.

کریمی تولید کاتالیست‌های مونولیت را یکی دیگر از قابلیت‌های این شرکت نام برد و گفت: یکی از مشکلات زیست‌محیطی آلایندگی‌های زیست‌محیطی ناشی از خودروها است که رفع این مشکل نیاز به کاتالیست‌های مونولیت دارد.

به گفته وی، استفاده از این کاتالیست‌ها در خودروها موجب کاهش 80 درصدی آلودگی خودروها خواهد شد.

کریمی با بیان اینکه تحقیقات کتابخانه‌ای تولید این نوع کاتالیست‌ها تا 90 درصد پیشرفت کرده است، اضافه کرد: برای تولید صنعتی این محصول تا 35 درصد مطالعات ما پیشرفت داشته است که در صورت حمایت از آن تا دو ونیم سال آینده قادر به تولید صنعتی این محصول هستیم.

این محقق، هزینه تولید کاتالیست‌های مورد استفاده در دنیا را 27 میلیارد دلار ذکر کرد و ادامه داد: فروش این محصولات 2500 میلیارد دلار درآمد داشته است.به گفته وی، در سال 2011 فروش کاتالیست‌ها 21 میلیارد دلار ارزش افزوده به همراه داشته که 39 درصد آنها مربوط به کاتالیست‌های زیست‌محیطی بوده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا