پیشگویی آینده با قدیمی ترین کامپیوتر جهان

محققین اخیراً از یک کامپوتر باستانی متعلق به ۶۰ سال قبل از میلاد مسیح رمزگشایی کرده‌اند. از ماشین‌حساب نجومی در مصر باستان به منظور پیشگویی آینده استفاده می‌شده است.

پیشگویی آینده با قدیمی‌ترین کامپیوتر جهان - فردانما - آینده صنعت فناوری و اطلاعات (۲)

ماشین آنتیکیترا که به اولین کامپیوتر آنالوگ جهان معروف است، تقریباً ۲۰۰۰ سال قبل طراحی شده است. این وسیله در یک کشتی شکسته در اطراف جزیره ایسلند کشف شده بود. محققین با استفاده از فناوری تصویربرداری اشعه ایکس، با دقت فراوانی اجزای این وسیله را در کنار هم قرار دادند. استفاده از آخرین فناوری‌های موجود، نحوه کار این ابزار را آشکار کرد.

محققین قبلاً اعتقاد داشتند که یونانیان از این وسیله برای محاسبه حرکت سیارات و ستاره‌ها به منظور ناوبری استفاده می‌کرده‌اند. هرچند کشفیات اخیر تیم تحقیقاتی از روی نوشته‌های روی سطح این وسیله، اهمیت مکانیزم آن در زمینه اخترشناسی را آشکار می‌سازد.

پیشگویی آینده با قدیمی‌ترین کامپیوتر جهان - فردانما - آینده صنعت فناوری و اطلاعات (۶)

پروفسور مایک ادموندز از بخش اخترفیزیک دانشگاه کاردیف یافته‌های تیم خود را توضیح می‌دهد: «ما کاملاً در خصوص تشخیص و تفسیر نوشته‌های روی دستگاه مطمئن نیستیم  اما احتمالاً به این موضوع برمی‌گردد که رنگ کسوف، نوعی نشانه با علامت بوده است. برخی رنگ‌ها در مقایسه با سایر رنگ‌ها نشان‌دهنده آینده بهتر هستند. این اولین نمونه از نام بردن از طالع‌بینی به جای اخترشناسی است.»

پیشگویی آینده با قدیمی‌ترین کامپیوتر جهان - فردانما - آینده صنعت فناوری و اطلاعات (۴)

به گزارش فردانما،آنتیکیترا ترکیبی ماهرانه از بیش از ۳۰ چرخ‌دنده برنزی است. مکانیزم خودکار (ساعت‌وار) طی ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قبل از میلاد مسیح طراحی شده بود. این مایه تعجب است زیرا محققین قبلاً معتقد بودند که این فناوری تا حدود ۱۰۰۰ سال بعد از آن هنوز اختراع نشده بود.

پیشگویی آینده با قدیمی‌ترین کامپیوتر جهان - فردانما - آینده صنعت فناوری و اطلاعات (۱)

آنتیکیترا در موزه باستان‌شناسی ملی در آتن به منظور اهداف پژوهشی نگهداری می‌شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا