ساخت آسمان خراش از جنس استخوان

دیدن یک آسمان خراشی که از جنس استخوان یا پوسته تخم مرغ ساخته شده باشد برای بیشتر ما یادآور صحنه رویارویی قهرمان فیلم های علمی و تخیلی با شخصیت منفی داستان است ولی به نظر می رسد مهندسان فعال در دانشگاه کمبریج چنین دیدگاهی را نداشته اند زیرا قصد دارند تا چنین امری را در واقعیت نیز پیاده سازی کنند.

میزان آلودگی به مراتب فراتر از چیزی که در ذهن ما می گنجد به واسطه استفاده از فولاد و بتن در جهان به وجود می آید و به صورت بدیهی بیشتر ساختار شهری جهان پیرامون ما از چنین موادی ساخته شده است

طرح ارائه شده توسط این متخصصان شامل ساخت بناهایی است که از جنس استخوان یا سایر موادی که دارای ریشه زیستی هستند خواهند بود. این امر موجب خواهد شد تا میزان احتراق کربن در سراسر جهان با کاهشی چشمگیر روبرو شود. شایان ذکر است که یکی از دلایل اصلی ایجاد گازهای ناشی از احتراق کربن در سطح جهان به فرایند تولید و استفاده از موادی مانند فولاد و بتون بازمی گردد زیرا این مواد 10 درصد از کل احتراق کربن جهان را شامل می شوند که علت این امر نیاز به حرارت بالا برای ساخت آنها است.

در این میان دکتر میشل اوین به عنوان یک مهندس زیستی در دانشگاه مهندسی کمبریج چنین طرحی را ارائه کرده است و درباره آن می گوید: «میزان آلودگی به مراتب فراتر از چیزی که در ذهن ما می گنجد به واسطه استفاده از فولاد و بتن در جهان به وجود می آید و به صورت بدیهی بیشتر ساختار شهری جهان پیرامون ما از چنین موادی ساخته شده است.»

برای جایگزینی مواد یاد شده تیم تحقیقاتی تحت نظارت اوین اقدام به ساخت تجهیزاتی مصنوعی در محیط آزمایشگاهی کرده اند که شامل نوع خاصی از پوسته تخم مرغ و استخوان است که می تواند در حرارت عادی محیطی ساخته شود و به همین دلیل آلودگی یاد شده را ایجاد نمی کند. علاوه بر این نیز این مواد دارای مقاومت بسیار مناسبی هستند که موجب می شود بتوان از آنها به عنوان مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز در سطح گسترده استفاده کرد.

البته این طرح تا رسیدن به مرحله عملیاتی شدن فاصله زیادی دارد و حتی در صورت موفقیت کامل آن در مراحل آزمایشی، باز هم چالش هایی مانند دریافت تایید مراکز قانون گذاری ممکن است موجب تعویق ورود آن به بازار مصرف شوند.

منبع: engadget

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا