پر، فلس و مو از یک ریشه تکامل یافته اند

محققان برای مدت های طولانی به دنبال دستیابی به پاسخ این سوال بوده اند که آیا موی پستانداران، پر پرندگان و فلس های بدن خزندگان اتصال تکاملی مشترکی دارند یا خیر. هم اکنون بعد از سال ها تلاش در این زمینه محققان به پاسخ این سوال دست یافته اند.

موها، پرها و فلس های حیوانات در طول مراحل اولیه پیشرفت خود امضاهای مولکولی و میکرو آناتومیکال خاص خود را دارند. به این ترتیب هر سه نوع از ساختارهای پوستی احتمالا از یک جد مشترک خزنده تکامل یافته اند.

در این مطالعه، کارشناسان دانشگاه ژنو و موسسه بیوانفورماتیک اس آی بی (SIB) سوییس به این نتیجه رسیدند که موها، پرها و فلس های حیوانات در طول مراحل اولیه پیشرفت خود امضاهای مولکولی و میکرو آناتومیکال خاص خود را دارند. به این ترتیب هر سه نوع از ساختارهای پوستی احتمالا از یک جد مشترک خزنده تکامل یافته اند.

موی انسان و پر پرندگان هر دو از ساختار مشابهی توسعه یافته اند که با نام پلاکد (placode) شناخته می شوند و همچنین ضخیم شدن موضعی اپیدرم ها با سلول هایی که نرخ تکثیر یا بیان ژن هایی خاص را کاهش می دهند نیز به عنوان عاملی برای ایجاد این مو و پرها شناخته می شوند. با این حال نکته اصلی اینجاست که این دو گونه از مخلوقات از یک خزنده تکامل نیافته اند و بنابراین در گروه های تکاملی نزدیک به هم قرار نمی گیرند.

با این وجود مطالعه یاد شده نشان داد که فلس خزندگان از یک پلاکد آناتومیک ساخته نشده است. همین امر نیز منجر به پی بردن به این نکته شد که این ساختار ها احتمالا به در فرایند رشد پرندگان و پستانداران به صورت مستقل تکامل یافته اند.

منبع: redorbit

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا