آیا اقیانوس ها در زیر پوسته پلوتو جریان دارند؟

شاید بتوان گفت که بشر به هیچ عنوان به اندازه ای که بر سر سیاره بودن یا نبودن پلوتو شاهد بحث و جدل بین دانشمندان بوده است، درباره این سیاره کوتوله آگاهی ندارد و هنوز موارد بسیاری برای بررسی و کشف درباره پلوتو باقی مانده است. در این میان رسیدن افق نو به این سیاره کوتوله توانست تا چشم انداز جدیدی را برای انسان ها درباره این سیاره کوتوله به همراه بیاورد و بدون شک از تابستان سال گذشته تا به امروز، اطلاعاتی بسیار چشمگیر را به دانش بشری درباره پلوتو افزوده است. یکی از این یافته ها این بوده است که پلوتو از نظر ساختار زمین شناسی بسیار فعال تر از چیزی است که ما تصور می کردیم.

چیزی که افق نو نشان داد این بود که این سیاره با کشش های زمین ساختی روبرو بوده است و این امر نشان می دهد که پلوتو، یک دوره توسعه سراسری را تجربه کرده است.

به تازگی اطلاعات جدیدی از این سیاره در قالب یک مقاله علمی در نشریه تحقیقات زئوفیزیکی منتشر شده است که نشان می دهد که این سیاره در زیر پوسته خود دارای اقیانوس هایی مخفی است. البته این تنها یک تئوری است و برای اثبات آن به زمان نیاز خواهد بود ولی این مقاله اشاره کرده است که احتمال وجود این اقیانوس های مخفی در پلوتو و قمر آن یعنی شارون، بسیار بالا است.

این امر از آن جهت بسیار مهم به نظر می رسد که وجود آب بر روی یک سیاره را می توان به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی برای شکل گیری حیات در یک سیاره دانست. راهبر این تحقیقات که نواه هاموند نام دارد در این باره می گوید: «چیزی که افق نو نشان داد این بود که این سیاره با کشش های زمین ساختی روبرو بوده است و این امر نشان می دهد که پلوتو، یک دوره توسعه سراسری را تجربه کرده است. یک اقیانوس در زیر سطح این سیاره که به آرامی در طول زمان یخ زده است می تواند عامل شکل گیری چنین توسعه ای باشد. البته ما چیزی را بر روی سطح این سیاره نمی بینیم و به همین دلیل نیز نتیجه گیری کرده ایم که این اقیانوس به صورت کامل یخ نزده است.»

از جمله نکات جالب سخنان این فرد این بود که او به جای استفاده از عبارت یخ (ICE) از عبارت ICE II استفاده کرده است که این عبارت به یک جادوی مربوط به بازی کامپیوتری مشهور فاینال فانتزی اشاره دارد که نوع خاصی از یخ با قدرتی بیشتر از یخ عادی را تولید می کرده است. در هر حال نمی توان این تئوری را به صورت کامل تائید کرده و یا رد کرد و تنها کاوش های آینده می تواند صحت این طرح را مورد بررسی قرار بدهد.

منبع: themarysue

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا