تشویق واقفان علمی به رونق علم و فناوری منجر می شود

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع ­رسانی جایزه مصطفی(ص)، محمدعلی گرجی با اشاره به وضعیت نامناسب جهان اسلام در حوزه علمی و فناوری گفت: مطالعات تاریخی نشان می ­دهد که در گذشته دانشمندان اسلامی نقش بسیار مهمی در ایجاد و توسعه زیرساخت­ های علمی در تمامی زمینه ­ها داشته ­اند در حالی که امروزه کشورهای اسلامی با حدود 20 درصد کل جمعیت جهان، سهم ناچیزی را در پیشرفت علم و تکنولوژی دارا هستند.
وی افزود: در میان کشورهای اسلامی به جز مالزی، اندونزی و ایران، دیگر کشورهای اسلامی پایین ­ترین رتبه در صادرات علم و فناوری را به خود اختصاص می­ دهند.
گرجی به نقش اعطای جوایز علمی در رشد و توسعه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: ارائه جوایز علمی، نظیر جایزه مصطفی(ص) با ایجاد انگیزه برای شرکت­ کنندگان در زمینه انجام فعالیت ­های پژوهشی نوین، می­ تواند نقش بسزایی در پیشرفت علم و تکنولوژی درکشورهای شرکت ­کننده داشته باشد. 
وی افزود: از طرفی با تشویق سرمایه ­گذاران خیر مشتاق به انجام فعالیت ­هایی از این نوع و فرهنگ­سازی برای جذب سرمایه­ های مالی در گسترش حوزه­ های علمی، می­توان به ایجاد زیرساخت ­های علمی، جهت رشد و رونق کشورهای اسلامی کمک نمود.
گرجی ادامه داد: همچنین عملکرد صحیح جایزه مصطفی(ص) در آینده می ­تواند نقش موثری را در به رسمیت شناساندن و مطرح نمودن جایگاه علمی دانشمندان جهان اسلام در میان سایر کشورهای جهان ایفا کند. 
به گفته رییس هیات مدیره شرکت طبیعت زنده، در نهایت جایزه مصطفی(ص) با پوشش دادن 4حوزه اصلی علوم و فناوری نقش تعیین کننده­ ای در پیشبرد علوم مذکور در جهان خواهد داشت و نتایج نهایی چنین تلاش­ هایی، زمینه ­‌ساز ارتباطات موثر جهانی و ایجاد تحولی مثبت در سبک ‌زندگی انسان ‌ها خواهد داشت.
گرجی در خصوص جایگاه وقف در اسلام و جوامع اسلامی بیان داشت: وقف یکی از توصیه ­های زیبای دین اسلام است. فلسفه وجود وقف در اسلام رفع کمبودها و برطرف کردن نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی به دست افراد همان جامعه است. همچنین نشان دهنده مناعت طبع و عدم چشم­ داشت واقف به برگشت سود آن است.
وی از موانع و راهکارهای پیشبرد فرهنگ وقف در جهان اسلام گفت و بیان داشت: به طور کلی از جمله موانعی که منجر به پیش نرفتن فرهنگ وقف می­ شود، نبود انگیزه کافی‏ برای خیّرین و سرمایه ­داران برای شرکت در این امر الهی و از بین رفتن انگیزه مناسب برای متولیان جهت اداره نمودن موقوفات با گذشت زمان است. 
گرجی افزود: در این راستا به منظور پیشبرد فرهنگ وقف، مهمترین راهکار، آگاهی دادن و تنویر افکار عمومی بر اساس نوع نیازهای جامعه و همچنین جهت دهی به واقفان در انجام این عمل خیر است.
وی به تاثیر افزایش سهم وقف و امور خیریه در توسعه علم و فناوری اشاره کرد و در ادامه گفت: از آنجا که وقف نشان ­دهنده نبود چشمداشت به بازگشت سرمایه و سود آن است، لذا افزایش سهم موقوفات و فعالیت ­های خیریه می­تواند نقش مؤثری در ایجاد و تکمیل زیرساخت ­های مورد نیاز علوم و حوزه ­هایی که نیاز به پژوهش ­های طولانی مدت دارند، داشته باشد.
رییس هیات مدیره شرکت طبیعت زنده از نقش جایزه مصطفی(ص) در ایجاد اتحاد میان کشورهای اسلامی سخن گفت و افزود: این جایزه می­ تواند در ایجاد اتحاد میان کشورهای اسلامی، مطرح نمودن جایگاه این کشورها در پیشبرد علم و فناوری و به رسمیت شناختن برتری علمی دانشمندان جهان اسلام تأثیر و نقش بسزایی داشته باشد.
گرجی خاطر­نشان کرد: درایت و هوشمندی متولیان صندوق سرمایه ­گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص)، به عنوان مجموعه ­ای پیشرو در ایجاد بستری مناسب برای رشد و پیشرفت علم و فناوری در میان کشورهای اسلامی، می تواند علاوه بر ایجاد نیروی محرکه برای حضور کشورهای مشتاق در این جایزه، منجر به ارتقاء جایگاه این صندوق و ابقای آن به عنوان تنها الگوی موجود برای سایر بانیان علاقمند به همکاری با اینگونه مجامع علمی شود.

**جایزه مصطفی(ص) 
جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام(ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است.
جایزه مصطفی (ص)با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند. همچنین این جایزه پیشگام توسعه روابط منطقه‌ای نهادهای علمی و فناوری در کشورهای اسلامی است و با تقویت ارتباط علمی میان دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام به رشد و تعالی علمی در کشورهای اسلامی کمک خواهد کرد.
جایزه مصطفی (ص) در چهار رشته «علوم و فناوری نانو»، «علوم و فناوری زیستی و پزشکی»، «علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «طرح برتر دانشمند مسلمان» اعطا می‌شود. برگزیدگان در هر رشته علاوه بر دریافت لوح و مدال مخصوص جایزه، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جایزه ویژه نیز دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌شود.
جایزه مصطفی در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. شورای سیاست‌گذاری متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و جهان اسلام بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند. این جایزه به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن‌ها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده باشند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا