سریع ترین ابر رایانه جهان ساخته شد

طراحان و دانشمندان چینی به تازگی موفق به ساخت یک ابر رایانه قدرتمند با نام Sunway-TaihuLight شده اند که در کنفرانس بین المللی ابر رایانه ها در کشور آلمان مورد بررسی و تحلیل کارشناسان قرار گرفته و عنوان شد که این کامپیوتر، دومین کامپیوتر بزرگ دنیا و سریعترین رایانه در سراسر جهان محسوب می شود.

ظرفیت پردازنده این ابر رایانه، 125.436 petaflops در ثانیه بوده که این موضوع نشان می دهد رایانه فوق الذکر در بالاترین حد توان خود قادر به انجام محاسباتی برابر با یک کادریلیون  ( عدد یک با 15 صفر به توان دو ) در ثانیه است.

این کامپیوتر در مرکز ملی ابر رایانه های چین واقع در منطقه وو ژی در استان جیانگ سو واقع در غرب کشور چین نصب شده و آغاز به کار کرده است. در همین زمینه نخستین تصاویر این ابر رایانه از طرف مرکز فوق به طور رسمی  منتشر شده است. بر اساس گزارش های رسمی ، ظرفیت پردازنده این ابر رایانه، 125.436 petaflops در ثانیه بوده که این موضوع نشان می دهد رایانه فوق الذکر در بالاترین حد توان خود قادر به انجام محاسباتی برابر با یک کادریلیون  ( عدد یک با 15 صفر به توان دو ) در ثانیه است.

گفتنی است رایانه موسوم به Sunway-TaihuLight نخستین مدل ابرکامپیوتر در سراسر دنیا محسوب می شود که توانائی پردازش بیشتر از 100 petaflops در ثانیه را دارد.  ساخت و طراحی پردازنده و سی پی یو این رایانه توسط کشور چین انجام شده و اندازه آن حدود 25 سانتیمتر مربع است.

در این رایانه ، ده میلیون و 649 هزار و 600 هسته پردازنده 40 هزار و 960 نودی nodes به کار رفته است که نسبت به ابر رایانه موسوم به Tianhe-2 دارای قدرتی سه برابری است.

طراحی و ساخت سریع ترین ابر رایانه جهان توسط مرکز تحقیقات ملی مهندسی کامپیوتر و فناوری چین Chinese National Research Center of Parallel Computer Engineering & Technology انجام شده است.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا