طراحی و ساخت دستگاه اندازه‌گیری ضریب انتقال حرارت

وی گفت: این دستگاه طی انعقاد قراردادی پژوهشی بین دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان ساخته شده و با ساخت این دستگاه انتقال حرارت با خصوصیات ویژه در واقع، راندمان دستگاه‌های انتقال حرارت با تکنولوژی جدید نانو در صنایع بالاتر می‌رود.

 دکتر صاحبعلی منافی افزود: با انعقاد قراردادی بین این واحد دانشگاهی و یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در زمینه ساخت دستگاه اندازه‌گیری ضریب انتقال حرارت جابجایی(مبدل حرارتی دولوله ای و صفحه‌ای) گام اولیه در زمینه افزایش راندمان مبدل‌های حرارتی برداشته شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح که توسط دکتر مرتضی خوشوقت و مهندس امید سرتیپ‌زاده، دو نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود اجراشده است، افزود: در این طرح بر بررسی ضریب انتقال حرارت با استفاده از نانو سیالات تأکید شده است که باعث افزایش انتقال راندمان حرارت خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در مورد کار این دستگاه نیز بیان کرد: دستگاه موردنظر، میزان حرارت مبادله شده در شرایط دمایی در دبی مختلف پارامترهای مؤثر بر انتقال حرارت را بررسی می‌کند.

 این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود افزود: به‌عنوان نمونه با استفاده از این تحقیق علمی می‌توان به نتایجی دست‌یافت تا رادیاتورهای حرارتی که دارای حجم بزرگی هستند مثل رادیاتورهای مورداستفاده در منازل یا رادیاتور ماشین که برای انتقال گرمایش استفاده می‌شود با حجم بسیار کوچک‌تر از اندازه کنونی بتوانند انتقال حرارت بیشتری داشته باشند.

منافی با اشاره به اینکه این طرح سه مورد را دنبال می‌کند اظهار کرد: کوچک‌سازی مبدل‌های حرارتی، افزایش میزان حرارت و کاهش هزینه‌ها از اهداف ساخت دستگاه مورداشاره است که با محقق شدن دو مورد ذکرشده مورد سوم نیز اجرایی می‌شود.

وی بابیان اینکه هزینه پیش‌بینی‌شده برای ساخت دستگاه و مراحل اجرایی طرح مذکور 229 میلیون و 500 هزار ریال است تصریح کرد: یکی از مزایای مهم این دستگاه این است که کاملاً توسط نرم‌افزار کنترل می‌شود و هیچ نیازی به اپراتور ندارد

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا