صادرات گل و گیاه،کمک به اقتصاد بدون نفت

ازسوی دیگر با توجه به تنوع اقلیمی مناسب کشور، ایران می‌تواند به یکی از قطب‌های صادرکننده گل و گیاه در جهان تبدیل شود. درحال حاضر ایران دارای  رتبه هفتم در تولید گل بوده اما در عرصه صادرات در جایگاه 107 قرار دارد.اهمیت این موضوع باعث شد تادانشگاه علمی-کاربردی سلمانشهر مازندران، وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با همکاری انجمن ترویج علم ایران، هشتم و نهم خرداد، میزبان اولین ”کنفرانس ملی شاخص ها، ظرفیت تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی در استان های مازندران، گیلان و گلستان” باشد.

مهندس علی ابراهیمی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی تنکابن دراین باره به خبرنگار سیناپرس گفت: اولین کنفرانس ملی شاخص ها، ظرفیت تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی، باهدف شناسایی ظرفیت های تولید و شاخص های علمی صادرات گل و گیاه تشکیل شد که از مقاصد اصلی آن شناسایی ظرفیت ها وموانع پیشروی صادرات و بررسی آنهاست.

وی افزود: متاسفانه در کشور به شدت مشکل ارزآوری وجود دارد و از آنجاییکه متکی به چاه های نفت هستیم و این چاه‌ها تحت تاثیر محدودیت های جهانی قرار دارد، صلاح کشور و دولت این است که به سمت عرصه های دیگر که توانایی ارزآوری دارد،برود.

برای داشتن اقتصادی بدون نفت باید به سمت توسعه اقتصاد بدون نفت برویم  و این همایش ها می‌تواند مشکل جدا بودن علم از عمل را حل کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی تنکابن  عنوان کرد: یکی از مهمترین بسترها،موضوع گل و گیاه زینتی است که تجارت 150میلیارد دلاری دردنیا دارد و متاسفانه ما کمتر ازیک هزارم آن را نتوانستیم به تصرف خودمان دربیاوریم.درایران پتانسیل بالایی برای این کار وجود دارد که هدف همایش نیز بوده که این ظرفیت ها را پیش روی مسئولین قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد:در این همایش  برای اولین بار صادر کنندگان،مسئولین و دانشمندان این حوزه دور هم جمع شدند و خروجی آن هم خوب بوده است ،هرچند که ممکن است نواقصی هم داشته باشد اما در نهایت منجر به این شد که شرکت تعاونی تنکابن، کارگروهی برای ایجاد شهرک گلخانه ای راه اندازی کند و با ادارات کشاورزی هم به تفاهم رسیدیم.همچنین بازارچه های محلی ،شناسایی محصولات گل و گیاه ،ایجاد کارگروه وهمکاری سه استان برای اولین بار و جلسات مداوم و هم اندیشی‌ها نیز از دستاوردهای این همایش بود.

مهندس ابراهیمی تاکیدکرد: درنهایت اگر مصوبات کنفرانس اجرایی شود دراشتغال زایی سه استان شمالی کشور موثر خواهد بود .

رئیس انجمن ترویج علم: مقالات بار علمی بالایی داشت

رئیس انجمن ترویج علم همچنین با اشاره به استقبال  خوب از برگزاری این همایش گفت:خوشبختانه استقبال بی نظیری از این همایش شد و بار علمی مقالات بسیار عالی بود حتی از استان مرکزی پژوهشکده ملی گل و گیاه ،انجمن گل و گیاه زینتی و دانشگاه تربیت مدرس نیز مقالات خوبی ارائه دادند.

دکتر اکرم قدیمی خاطرنشان کرد: در دومین و آخرین روز همایش دو کارگاه بین المللی برگزار میشود و  بطور کلی استقبال از این همایش باتوجه جدید بودن موضوع  آن بسیار خوب است.

وی در خصوص تداوم برگزاری این همایش در سالهای بعد، گفت: پیشنهاداتی وجود دارد که این همایش سالانه برگزار شود و ظزفیت های خوبی نیز وجود دارد .گفتنی است، برای داشتن اقتصادی بدون نفت باید به سمت این موضوعات برویم  و این همایش ها می‌تواند مشکل جدا بودن علم از عمل را حل کند.

 

گزارش:فرگل غفاری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا