جهاد دانشگاهی در متن اقتصاد مقاومتی

رییس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به این معناست که اقتصاد ما متکی به تولید ملی و تولید ملی ما هم متکی به دانش و فناوری داخلی باشد، اظهار کرد: بر اساس این تعریف می‌توان گفت که بحث اقتصاد مقاومتی از ابتدای تشکیل جهاددانشگاهی مد نظر بوده و در متن اقتصاد مقاومتی هستیم.

وی اظهار کرد: سند چشم انداز جهاددانشگاهی و نیز برنامه پنجم توسعه جهاددانشگاهی نیز بر همین مبنا تهیه شده و برنامه‌های مناسبی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تدوین شده که بدنبال تامین منابع برای اجرای این برنامه‌ها هستیم و دنبال می‌کنیم که بخشی از این منابع از محل افزایش بودجه، بخشی از طریق عقدقرارداد با دستگاه‌ها و بخشی نیز از محل حساب مشترکی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی برای اجرای پروژه‌های مورد نیاز کشور ایجاد شده، تامین شود.

طیبی افزود: سال گذشته از محل این حساب مشترک 20 میلیارد تومان پروژه مصوب کردیم که فناوری حاصل از این پروژه‌ها و تجاری سازی آنها دقیقا همان اهداف اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند و برای امسال نیز 20 میلیارد تومان و سال آینده هم 20 میلیارد تومان پروژه دیگر می‌توانیم تعریف کنیم.

وی به تدوین و تصویب سند نقش جهاددانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از ماموریت‌های نقشه جامع علمی ارتباط مستقیم با اقتصاد مقاومتی دارد که یکی از این موارد انتقال تکنولوژی در پروژه‌های تکرارپذیر است که جهاددانشگاهی می‌تواند در چندین حوزه مسئولیت انتقال تکنولوژی به داخل کشور را بر عهده بگیرد.

رییس جهاددانشگاهی افزود: یکی از این حوزه‌ها حوزه حمل و نقل ریلی است که با توجه به توسعه خطوط ریلی کشور و نیاز به بیش از 10 هزار واگن، اگر بجای واردات، خودمان در این حوزه وارد شویم و به طراحی و تولید بپردازیم، حجم عظیمی از کار در کشور ایجاد می‌شود.

وی آب شیرین کن‌ها را حوزه دیگری عنوان کرد که جهادداشگاهی می‌تواند در بحث انتقال تکنولوژی ورورد پیدا کند و گفت: عنوان می‌شود در آینده آب مورد نیاز 17 استان کشور با 45 میلیون نفر جمعیت باید از جنوب کشور تامین شود که این کار نیاز به نصب بیش از 120 دستگاه آب شیرین کن دارد که جهاددانشگاهی می‌تواند در این حوزه کار انتقال تکنولوژی را انجام دهد.

دکتر طیبی در ادامه با بیان اینکه پول محدودی در کشور برای پژوهش داریم و هر پولی که صرف پژوهش می‌شود باید منجر به حل یک مشکل گردد، گفت: مدعی هستیم جهاددانشگاهی این توانمندی را دارد که مسئولیت چند موضوع مهم پژوهشی کشور را بر عهده بگیرد و مشکل کشور را در این حوزه‌ها رفع کند. بعنوان نمونه می‌توانیم مشکل چای کشور را حل کنیم و بوته چای را به لحاظ بیوتکنولوژیکی ارتقاء دهیم که هم تعداد چین‌های آن اضافه شود و هم کیفیت چای را ارتقاء دهیم.

وی افزود: همچنین جهاددانشگاهی می‌تواند متولی بحث سلول‌های بنیادین در کشور شود و از موازی کاری که در این حوزه وجود دارد با انجام یک تقسیم کار ملی بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی جلوگیری کند تا سرعت کارها بیشتر شود.

طیبی ادامه داد: در جهاددانشگاهی تاکنون به فناوری‌های زیادی دست یافته‌ایم که در مقیاس کوچک استفاده می‌شود، با این حال متاسفانه هنوز این فناوری‌ها از خارج از کشور وارد می‌شوند که به دولت پیشنهاد داده‌ایم می‌توان مجموعه فناوری‌های جهاددانشگاهی را در قالب پنج مجتمع و پنج برند ایجاد کرد که در صورت حمایت دولت از این موضوع هم می‌توانیم نیازهای کشور را در آن حوزه‌ها تامین کنیم و هم به بازارهای منطقه‌ای ورود کنیم.

وی افزود: این کار نیاز به حمایت دولت دارد و حتی اگر دولت مستقیما در این حوزه سرمایه‌گذاری نمی‌کند انتظار داریم حداقل جلوی واردات این محصولات که در داخل تولید می‌شود را بگیرد تا چنانچه ما با کمک دیگر سرمایه‌گذاران به تولید محصولاتی با استانداردهای مد نظر صنعت پرداختیم، سرمایه‌گذار آسیب نبیند.

طیبی اظهار کرد: در پیشنهادی که در این خصوص به دولت ارائه داده‌ایم عنوان کرده‌ایم که با این کار می‌توانیم تا افق 1404 حداقل 20 هزار فارغ التحصیل دانشگاه‌ها و تعداد زیادی نیروهای عادی در قالب طرح مذکور را بکار بگیریم.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه همه این برنامه‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی است، گفت: برنامه‌ریزی لازم در جهاددانشگاهی صورت گرفته و باید شرایط اجرای این برنامه‌ها را فراهم کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا