طراحی GPS ویژه اعماق اقیانوسها

سیستم موقعیت یاب جهانی کاربردهای زیادی در دنیای امروز دارد. از GPS می توان برای هدایت تاکسی های مدرن به درب منزل تا تنظیم دقیق خمپاره اندازها به سوی اهداف مورد نظر در مناطق جنگی استفاده کرد اما وقتی صحبت از زیر آب می شود قضیه فرق می کند. اینجاست که این سیستم جهانی ضعف خود را نشان می دهد.

اما به زودی حتی در زیر آبهای سراسر جهان نیز موقعیت یابی به راحتی امکانپذیر خواهد شد.

محققان آژانس پروژه  های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به «دارپا» بر روی سیستم موقعیت یاب خاص اقیانوسهای جهان کار می کنند با این هدف که زیردریایی های این کشور به ابزاری جدید و کاربردی برای مسیریابی دقیق در اعماق آبها مجهز شوند.

این برنامه جدید «سیستم موقعیت یاب مسیریابی در اعماق اقیانوس» موسوم به POSYDON نام دارد که با استفاده از آن دیگر خطری زیردریایی ها را در حین مسیریابی دقیق در دل اقیانوس تهدید نمی کند

سیگنالهای رادیویی منتشر شده از سوی ماهواره های سیستم موقعیت یاب جهانی به تمامی گوشه و کنار زمین راه پیدا می کنند اما وقتی صحبت از مناطق آبی می شود دیگر کارایی همیشگی را نداشته و در واقع امکان استفاده از آنها وجود ندارد. در مواردی که مسیریابی دقیق در دل اقیانوسها به یک ضرورت تبدیل می شود، سیستمهای زیرآبی نظیر زیردریایی ها راهی سطح شده تا مسیریابی دقیقی انجام دهند که البته این راهکار معایب خاص خود را دارد که مهمترین آن امکان ردیابی توسط نیروهای مقابل است.

در این پروژه جدید دارپا شرکت بین المللی ارایه دهنده فناوری های نظامی BAE Systems را که مقر اصلی آن در بریتانیاست به کار گرفته تا سیستم موقعیت یاب جهانی جدیدی ویژه استفاده در زیر آب ارایه کند.

این برنامه جدید «سیستم موقعیت یاب مسیریابی در اعماق اقیانوس» موسوم به POSYDON نام دارد و اگر همه چیز طبق برنامه ریزی های صورت گرفته پیش رود، با استفاده از آن دیگر خطری زیردریایی ها را در حین مسیریابی دقیق در دل اقیانوس تهدید نمی کند.

منبع: gizmag 

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا