همکاری گوگل و ام آی تی برای تعلیم کد نویسی به کودکان

برنامه نویسی به عنوان یکی از قابلیت هایی مطرح است که به تدریج در حال خارج شدن از وضعیت حرفه ای بوده و به یک نیاز اولیه عمومی تبدیل می شود. به همین دلیل نیز در برخی از کشورها آموزش کودکان از سنین پایین با یادگیری کد نویسی همراه است و در این راه از ابزارهای متفاوت و ویژه ای استفاده می شود.

از آن جایی که پروژه جدید یاد شده به صورت متن باز ارائه می شود، شرکای فوق الذکر قصد دارند تا بلوک های اسکرچ را برای سایر توسعه دهندگانی که می توانند نرم افزار ها، بازی ها و دیگر اسباب بازی ها را برای کودکان طراحی کنند نیز در دسترس قرار بدهند.

بنابر گزارش ها، مرکز تحقیقاتی ام آی تی (MIT) هم اکنون برای ساخت نسل بعدی زبان برنامه نویسی بصری محبوب خود یعنی اسکرچ (Scratch) با گوگل همکاری خواهد کرد. این دو مرکز هم اکنون بر آن شده اند تا با استفاده از کدهای برنامه نویسی بصری گوگل که با نام بلاکلی (Blockly) شناخته می شوند نسخه متن باز این برنامه زبان نویسی را با نام Scratch Blocks ایجاد کنند.

این برنامه می تواند با استفاده از بلوک هایی که به صورت عمودی و افقی بر روی هم سوار می شوند، کد نویسی را به کودکان آموزش دهد. پیش از این زبان برنامه نویسی اسکرچ تنها از بلوک های عمودی برای آموزش کودکان استفاده می کرد اما مرکز تحقیقاتی ام آی تی در پی پژوهش های خود دریافت که جهت افقی برای دستگاه های تلفن همراه بسیار مناسب تر خواهد بود.

از آن جایی که پروژه جدید یاد شده به صورت متن باز ارائه می شود، شرکای فوق الذکر قصد دارند تا بلوک های اسکرچ را برای سایر توسعه دهندگانی که می توانند نرم افزار ها، بازی ها و دیگر اسباب بازی ها را برای کودکان طراحی کنند نیز در دسترس قرار بدهند. البته ام آی تی به صورت جداگانه بر اساس بلوک هایی که با شراکت با شرکت گوگل ساخته است اسکرچ 3.0 را نیز خواهد ساخت و آن را با دستگاه های تلفن همراه سازگارتر خواهد کرد.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا