گذر عطارد از برابر خورشيد در بندرعباس رصد شد

دبير انجمن فيزيك و نجوم بندرعباس هنگام رصد گذر عطارد از برابر خورشيد به ايرنا، هدف از برگزاري اين رصد به صورت عمومي آشنا كردن مردم با نجوم عنوان كرد.
محمد امين پاسلار زاده ادامه داد: برخي از مردم بندرعباس در محل رصد عمومي اين پديده حاضر شده و به تماشاي آن نشسته اند.
وي ادامه داد: عطارد دو تماس با خورشيد داشته كه يكي در ساعت 15 و 41 دقيقه و چهار ثانيه و ديگري ساعت 15 و 44 دقيقه و 14 ثانيه به تثبت رسيد.
دبير انجمن فيزيك و نجوم بندرعباس خاطرنشان كرد: گذرهاي سياره ‌اي از مقابل خورشيد جزء پديده‌هاي نادر هشتند كه از ديد ناظر زميني تنها براي دو سياره تير و ناهيد (سيارات داخلي مدار زمين) رخ مي‌دهند.
دبير انجمن فيزيك نجوم بندرعباس بيان كرد: تير و ناهيد آن قدر از زمين دور هستند كه هنگام گذر مثل لكه گرد سياهي بر قرص درخشان خورشيد ديده مي‌شوند.
وي بيان كرد: هرچندسال يكبار ، زماني كه خورشيد و زمين و عطارد در يك خط قرار مي گيرند پديده ي به نام گذر رخ داده و عطارد از مقابل قرص خورشيد عبور مي كند.
پاسلار زاده بيان كرد: اين سياره شبيه نقطه سياهي در خورشيد ديده مي شود و ممكن است عبورش از يك لبه تا لبه ديگر خورشيد چند ساعت زمان ببرد و در هر قرن افزون بر 10 گذر عطارد از برابر خورشيد رخ مي دهد كه فاصله هر دو گذر سه تا 13 سال است.
دبيرآكادمي فيزك و نجوم بندرعباس ابراز داشت: آخرين گذر عطارد در سال 1385 رخ داد و هم اكنون بار ديگر در 20 ارديبهشت 95 اين رويداد به وقوع پيوسته و گذرهاي بعدي آن نيز در 20 آبان 1398 و 23 آبان 1411 خواهد بود. 
وي با يادآوري اين كه گذر عطارد از مقابل خورشيد در آسمان بندرعباس از ساعت 15و 41 دقيقه آغاز شده ابراز داشت: اين گذر در ساعت 19 و 20دقيقه به ميان مسير خود از قرص خورشيد رسيد و سر انجام ساعت 19و 21 دقيقه غروب كرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا