چیت چیان: سیاست های راهبردی ایران همسو با توسعه سبز است

«حمید چیت چیان» عصر دوشنبه در مراسم شانزدهمین دوره اعطای جایزه جهانی انرژی در محل هتل استقلال تهران گفت: اصول اقتصاد مقاومتی و سیاست های راهبردی زیست محیطی کشور، ابزارهای قانونی و سیاسی لازم را برای حرکت به سوی پایداری و توسعه سبز فراهم کرده است.
چیت چیان تصریح کرد: این اصول با راهکارهای تک بعدی که نمی تواند به پاسخی بهینه، اقتصادی و پایدار منجر شود، در تضاد است.
وی تاکید کرد این همایش برای تبادل نظر در موضوع مدیریت و توسعه سبز، اقتصاد کم کربن و فعالیت های بدون کربن است. البته مساله امروز فقط گازهای گلخانه ای، گرم شدن زمین و تغییر اقلیم نیست بلکه معتقدیم منابع محدود سیاره زمین و اجزای حیاتی آن مانند آب، خاک و زیست بوم های متنوع آن با خطر بزرگی روبرو است.
وزیر نیرو افزود: معتقدم با تلاش هماهنگ و نگرش مبتنی بر مسئولیت پذیری در قبال الگوهای تولید و مصرف، زمین، زیست بوم و منابع موجود در آن، نسل های آینده قادرند از رسیدن به نقطه بدون بازگشت بپرهیزند و زمینه ایجاد فعالیت های تازه سبز و تضمین پایداری آن را فراهم کنند.
چیت چیان ادامه داد: نباید تدابیر جهانی را فقط به هوا و انرژی محدود کنیم و باید به آب، خاک و زیست بوم های آسیب پذیر نیز توجه داشت.
وزیر نیرو تصریح کرد: موضوع فقر، محیط زیست، حقوق بشر، آموزش، سلامت، ایجاد فرصت های برابر برای توسعه و تاب آوری باید سیاست زدایی و بر اساس جایگاه، ارزش های مشترک انسانی و ایجاد فرصت های برابر برای همه انسان ها بررسی شود.
چیت چیان تصریح کرد: جایزه جهانی انرژی می تواند به تحقق هدف های مدیریت سبز و ریشه کنی فقر و گرسنگی، کاهش مرگ و میر کودکان و پایداری محیط زیست کمک شایانی کند.
وی گفت: پیشنهاد دیگر توانمندسازی زنان، مادران، همسران، دختران و خواهران با ایجاد سازوکار فعالیت های برابر است و در ایران اسلامی که 70 درصد دانشجویان آن را زنان و دختران تشکیل می دهند، می توان سطح بالایی از مراقبت زیستی و پایداری را دید.
این مقام مسئول اضفه کرد: شاخص پیشنهادی دیگر، شمار زنان دارای مناصب مدیریتی و مشاغل توسعه سبز است.
وی تاکید کرد این هدف ها در تاریخ و فرهنگ اسلامی ریشه دارد و افزود: ایران تمایل دارد برنامه های خود را با توسعه سبز هماهنگ کند.
«مونیکا گاندی» وزیر جوانان جمهوری هند و «ولف گانگ نیومن» رئیس بنیاد جهانی انرژی از حاضران در این مراسم بودند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا