پرورش گل در ایستگاه بین المللی فضایی

فضانوردان واقع در ایستگاه فضایی بین المللی ناسا در راستای موفقیت های خود در زمینه رشد کاهو در فضا (در ماه آگوست سال میلادی جاری)، اکنون در پی رشد دادن گل آهاری در این ایستگاه هستند. این تلاش ها در واقع بخشی از مطالعات مربوط به سیستم پرورش گیاه بزرگ تری به نام سیستم Veggie است که به مطالعه اثرات جاذبه بر روی حیات گیاهان می پردازد.

اگر این آزمایش موفقیت آمیز باشد می تواند راه را برای ساخت گلخانه های فضایی و دسترسی فضانوردان به میوه ها و سبزیجات تازه هموار سازد.

ترنت اسمیت به عنوان مدیر پروژه Veggie در کندی در این باره بیان کرد: «پرورش گل آهاری در واقع دانش ما در زمینه چگونگی رشد گیاهان در سیستم پرورش گیاهی (Veggie growth system) را با پیشرفت های زیادی همراه می سازد. با استفاده از این دانش می توان در فضا به پرورش گیاهان و میوه هایی مانند گوجه فرنگی پرداخته و از آنها تغذیه کرد.» به علاوه هم اکنون محققان در حال بررسی چگونگی پرورش گیاهان در فضا و تاثیر آن بر روی روحیه خدمه پرواز فضاپیماها هستند.

در این مورد محققان در حال بررسی چگونگی تاثیر نبود جاذبه بر روی پرداخت گرده گل آهاری هستند. اگر این آزمایش موفقیت آمیز باشد می تواند راه را برای ساخت گلخانه های فضایی و دسترسی فضانوردان به میوه ها و سبزیجات تازه هموار سازد. خدمه ایستگاه بین المللی فضایی در طی مطالعات خود در سال 2017 کاشت اولین گوجه فرنگی را در فضا آغاز خواهد کرد.

شایان ذکر است که چندی پیش سازمان ناسا فیلمی به نام مریخی که مضمونی مشابه داشت را به شدت تحسین کرده و بسیاری از فعالیت های انجام شده در این فیلم را عملی دانسته بود.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا