ورزش و تغذیه مناسب، بهترین روش های غیردارویی کنترل دیابت است

دکتر علی کچویی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: دیابت یک بیماری چندگانه است اما با ورزش و کاهش اضطراب و وزن می توان براحتی آن را کنترل کرد.
وی با تاکید بر اینکه امروزه دیابت به مشکل بزرگی در دنیا از جمله کشور ایران تبدیل شده است، اظهار کرد: گسترش زندگی شهرنشینی، عادت های غذایی نادرست، کم تحرکی و اضطراب مهمترین عوامل ابتلا به این بیماری است.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد بیماران دیابتی به نوع دوم آن مبتلا هستند، تصریح کرد: بطور معمول این نوع دیابت علائم مشخصی ندارد و فقط یک سوم افراد مبتلا به آن علائم مشخصی مانند عطش و دفع ادرار زیاد و کاهش وزن دارند.
دیابت یا بیماری قند یک اختلال متابولیک(سوخت و سازی) در بدن است که در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود و انسولین تولیدی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
نقش اصلی انسولین، پایین آوردن قند خون توسط سازوکار های مختلف است. 
دیابت دو نوع اصلی دارد که در دیابت نوع یک تخریب سلول های 'بتا' در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می شود و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.
عضو مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود 13 درصد از جمعیت بالای 30 سال کشور به این بیماری مبتلا هستند و یک و نیم برابر این تعداد
'پری دیابت' (افراد مستعد و در معرض خطر ابتلا به دیابت) هستند.
کچویی با بیان اینکه با توجه به شیوع دیابت براحتی نمی توان آن را کنترل کرد، افزود: بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری، آموزش و اطلاع رسانی است.
وی ادامه داد: در مرحله بعد نیز باید افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت را شناسایی و برای پیشگیری از ابتلای آنها اقدام کنیم.
این پزشک با بیان اینکه سن ابتلا به دیابت نیز کاهش یافته است، اظهار کرد: اکنون این بیماری در کودکان نیز شایع شده، بطوریکه سن ابتلا از 40 سالگی به 30 و اخیرا به 15 سال رسیده است که از مهمترین دلایل آن می توان به چاقی و رواج غذاهای فوری( فست فود) اشاره کرد.
وی با بیان اینکه تفاوت چشمگیری بین مبتلایان مرد و زن وجود ندارد، افزود: میزان شیوع این بیماری در استان اصفهان مانند سایر استان های کشور است.
کچویی، شیوع دیابت در شهرها را بیشتر از روستاها دانست و خاطرنشان کرد: آلودگی هوا نیز امکان بروز دیابت را افزایش داده است.
وی هزینه درمان دیابت را بالا دانست و تصریح کرد: عده ای بدلیل همین هزینه های بالا، بیماری دیابت خود را کتمان یا پنهان می کنند.
کچویی گفت: بطور متوسط هزینه درمان دیابت برای هر نفر در ماه حدود دو میلیون ریال است که در صورت ابتلا به عارضه های جانبی مانند چشمی و دیالیزی این هزینه 15 تا 20 برابر می شود.
وی همچنین از جمله شاخص های دیابت بارداری را به دنیا آوردن نوزادان درشت(بالای چهار کیلوگرم)، مرده زایی، سقط جنین و بالا بودن قند خون در بارداری های گذشته اعلام کرد.
حدود 400 میلیون نفر در دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2025 به 592 میلیون نفر برسد.
به گزارش ایرنا، 23 آبان برای شناساندن و افزایش سطح آگاهی در زمینه بیماری دیابت به عنوان'روز جهانی دیابت' نامگذاری شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا