تشخیص بیماری های متابولیکی و مادرزادی با دستگاه NGS در کشور

دکتر شهلا چایچیان روز یکشنبه در نشست خبری دوازدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران اظهار کرد: استفاده از این دستگاه انقلابی در علم پزشکی محسوب می شود چراکه می توان با آزمایش خون یا نمونه داخل گونه افراد، DNA آنها را جدا و با بررسی ژنوم، بیماری های او را تشخیص داد.
وی یادآور شد: این دستگاه ساخت آمریکا است و اکنون یکی از اساتید ایرانی برای آموزش کاربرد این دستگاه به خارج از کشور سفر کرده و قرار است در آینده دو نمونه از آن وارد کشور شود. 
چایچیان با بیان اینکه هر فرد 30 هزار ژن موجود در هر سلول دارد، افزود: از این رو با انجام یک آزمایش خون در مادر باردار می توان مشکلات و ناهنجاری های کروموزمی جنین را تشخیص داد و این امر از طریق این دستگاه میسر است. 
وی با بیان اینکه با استفاده از این دستگاه می توان بیماری های ژنتیکی و حتی سرطان ها را تشخیص داد، افزود: از طریق روش لیکوئید بایوپسی، مایع دور توده سرطانی نمونه برداری می شود و با قرار دادن آن در این دستگاه می توان نوع سرطان فرد را تشخیص داد. 
چایچیان به تعیین دوز داروها از طریق این دستگاه برای هر بیمار اشاره کرد و گفت: یکی از مسایل مهم در علم پزشکی تعیین میزان مصرف داروها برای هر بیمار است و یکی از قابلیت های این دستگاه این است که از طریق آزمایش ژنوم بیماران می تواند دوز مورد نیاز دارو برای هر بیمار را تعیین کند.
دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران توضیح داد: در این کنگره بیماری های زنان مانند پلیپ های رحمی، آندومتریوز، سرطان های زنان، بیماری های سینه، اختلالاتی که موجب نازایی می شود و همچنین روش های تصویربرداری در بارداری و جراحی نوزادان مورد بررسی قرار می گیرد.
چایچیان در مورد بررسی جراحی های کم تهاجمی و لاپاراسکوپی زنان نیز گفت: چند سالی است که در کنگره های علمی روش های جدید جراحی های کم تهاجمی در بیماری های رنان بررسی می شود؛ در این کنگره نیز تازه ترین دستاوردها در این زمینه ارایه خواهد شد. 
به گفته وی، 700 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که از این تعداد 30 مقاله علمی ازسوی اساتید و 50 مقاله ازسوی متخصصان در رشته های مختلف به صورت سخنرانی و 307 مقاله به صورت پوستر ارایه می شود. 
ناهید خداکرمی رییس انجمن علمی مامایی ایران نیز در این نشست خبری گفت: با برگزاری اینگونه کنگره ها و تبادل دانش بین متخصصان رشته های مختلف پزشکی می توان سلامت باروری را در کشور افزایش داد.
وی با بیان اینکه 15 درصد تولدها با مشکل مواجه می شوند، افزود: در کنار رایگان کردن زایمان طبیعی در طرح تحول سلامت، برای پیشبرد این طرح، باید نیروی های متخصص در این زمینه همکاری داشته باشند.
خداکرمی ادامه داد: برای انجام زایمان طبیعی مواردی مانند تجهیز زایشگاه ها و تیمی متشکل از افراد متخصصی که بتوانند در این زمینه موثر باشند باید در بیمارستان ها وجود داشته باشند.
وی از اجرای 2 پنل در زمینه چالش ها و راهبردهای طرح تحول سلامت در زمینه زایمان طبیعی و مسایل زناشویی در این کنگره خبر داد و گفت: این برنامه ها به منظور کاهش آمار طلاق و رفع مشکلات باروری در کشور، برگزار می شوند.
به گفته خداکرمی، در حال حاضر ایران از لحاظ درمانی و تولید علم در رشته مامایی، زنان و زایمان در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است و بیمارانی از کشورهای منطقه و اروپا برای درمان ناباروری به ایران سفر می کنند.
به گزارش ایرنا دوازدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران در روزهای 16 تا 19 مهرماه در سالن همایش رازی برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا