شناسائی قدیمی ترین مورد نرمی استخوان در فسیل انسان

تجزیه و تحلیل و آزمایش های انجام شده  روی یک اسکلت نوسنگی به دست آمده از جزیره Tiree واقع در اسکاتلند نشان می دهد که صاحب این اسکلت از بیماری  نرمی استخوان رنج می برده است .

بر اساس گزارش های یان آرمیت (Ian Armit) از دانشگاه برادفورد (University of Bradford) انگلستان می توان گفت که فسیل های این انسان نوسنگی ، قدیمی ترین شواهد به دست آمده از نرمی استخوان در بریتانیا است .  

آرمیت در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با اولین مورد از نرمی استخوان در بریتانیا می گوید : « اولین نمونه از نرمی استخوان که تا کنون در بریتانیا به دست آمده بود ، متعلق به دوره روم باستان است اما این کشف جدید  ؛ قدمت نخستین شواهد نرمی استخوان را به بیش از سه هزار سال عقب تر می برد. تعداد کمی فسیل که به عنوان مدرک و شاهد نمونه نرمی استخوان محسوب شود در بخش های دیگر جهان وجود دارد که تقریبا همزمان با این نمونه تازه کشف شده است اما باید گفت که هیچکدام به اندازه این مورد روشن و واضح نیست. با این حال ما نمی توانیم به طور قطعی بگوییم که این اولین نمونه نرمی استخوان در جهان بوده است اما می توانیم بگوییم که قطعا نمونه ای بسیار غیر معمول است. »

این اسکلت ، اسکلت تغییر شکل پبدا کرده از زنی است که در قبری ساده دفن شده بود . به اعتقاد محققان ، ممکن است که این زن به دلایل داشتن وظایف ویژه در شرایطی بوده که امکان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را نداشته ، یا از نوع دیگری از این بیماری رنج می برده و یا به عنوان برده تحت سلطه فردی برده دار قرار داشته است .

تجزیه ایزوتوپی دندان های این زن نشان می دهد که او از سوء تغذیه و یا یک بیماری در سنین بین چهار تا چهارده سالگی رنج می برده است. همچنین بررسی ها نشان می دهد که این زن در همان محلی که زندگی می کرده ، مرده و در همان جا دفن شده است. علاوه بر این ، تجزیه و تحلیل ها مشخص می کند که این زن هیچ زمانی از ماهی و محصولات دریا مصرف نکرده است .

جانت مونتگمری (Janet Montgomery) از دانشگاه دورهام (Durham University) انگلستان در رابطه با رژیم غذایی این زن و افراد جامعه اش می گوید : « به نظر می رسد که این جوامع به طور به خصوصی از یک نفرت فرهنگی نسبت به خوردن ماهی برخوردار بوده اند چرا که اضافه کردن این محصول به رژیم غذایی آن ها برای نمونه می توانست این زن را از این بیماری رها سازد . »

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا