شناسایی یک هزار و 658 گونه گیاهی در همدان

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، قاسم اسدیان، با بیان اینکه در کشور  هشت هزار گونه گیاهان دارویی و در استان یک‌هزار و ۶۵۸ گونه شناسایی شده است، گفت: در استان همدان ۳۱۵ و در کشور ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی قابلیت بهره‌برداری دارند که در استان همدان بین ۳۰ تا ۴۰ گیاه مورد اقبال عمومی است.

وی با بیان اینکه در استان همدان ۳۱۵ و در کشور ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه دارویی قابلیت بهره‌برداری دارند، گفت: در شرایط فعلی باید از گونه‌های گیاهی بهره برد که در برابر خشکی مقاوم هستند 

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان ۱۱ ایستگاه تحقیقاتی در استان دارد، تصریح کرد:  از سال ۱۳۴۸ تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ طرح تحقیقاتی بدون تکرار اجرا شده که به طور متوسط در هر سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ طرح را شامل شده است، همچنین ضریب اجرای طرح تحقیقاتی در استان ۳.۴ درصد و متوسط کشوری آن ۲.۴ درصد است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه ۱۰۰ مورد ثبت اختراع در این مرکز به ثبت رسیده است، افزود: ۶۰۰ عنوان مقاله و ۵۰ جلد کتاب به رشته تحریر درآمد و با ۳۵۰ پایان نامه تحصیلات تکمیلی و یک‌هزار پایان نامه دوره کارشناسی همکاری شده و مورد حمایت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۱۱ شرکت در مراکزی مانند رشد و نوآوری و تولید گیاهان دارویی فعال هستند، خاطرنشان کرد: در سال قبل گروه «یاوران تولید» به منظور رفع مشکلات و موانع تولید و ارائه راهکار مقابله با این موارد و با هدف مراجعه به بخش‌های مختلف تولیدکنندگان کشاورزی آغاز به کار کرد و ۲۲۰ مورد تولید در زیرگروه‌های مختلف داشته است.

اسدیان با اشاره به اینکه اثربخشی فعالیت‌های یاوران تولید و اثرات مهم آن‌ها ۳۹ مورد بوده و همدان مقام دوم کشور را از آن خود کرده است ادامه داد: تاکنون ۳ هزار و ۷۰۰ نفر دانشجو در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در ۲۶ رشته شرکت کردند و برای دانش آموزان نیز ۶ هزار و ۲۰۰ دوره در ۲۲ رشته تحصیلی برگزار شده است.

وی یادآور شد: در حوزه نظارت نیز ۳۳۰ هزار اصله موفق به اخذ گواهی شدند که در فرایند نظارت بر تولید گندم آبی و دیم حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن، در بخش جو آبی ۲۳۰۰ تن، تولید سیب زمینی ۹ هزار و ۹۰۰ تن و تولید نهال استاندارد ۴۵۰ هزار اصله حاصل شده است.

اسدیان با اشاره به اینکه حفظ پوشش گیاهی در مناطق شیب‌دار در تقویت پایه‌های کشاورزی منطقه موثر است،  اظهار کرد: باید تمام تلاش خود را برای حفظ پوشش گیاهی به کار بریم و اجازه ندهیم که خاک بدون پوشش گیاهی بماند.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی باید از گونه‌های گیاهی بهره برد که در برابر خشکی مقاوم هستند، افزود: گونه‌های درختی بهترین نمونه پوشش گیاهی است که در حفظ خاک بسیار موثر است.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با علف‌های هرز و استفاده از روش‌های مکانیزه می‌تواند مانع از انتقال بی‌رویه منابع آب از سطح تحتانی به قسمت فوقانی شود تصریح کرد: نباید برای برخی از منافع تولید محصولاتی کشت کرد که سود کوتاه‌مدت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان با بیان اینکه در هر منطقه باید مطالعه‌هایی مبتنی بر داده‌های واقعی، مطلوب و مناسب برای توسعه پایدار صورت گیرد ادامه داد: در کشاورزی باید مدیریت جامع آن حوزه را در نظر بگیریم به عنوان مثال در باغات دیم با استفاده از مدیریت منطقه‌ای خاص و به کارگیری روش‌های مختلف مهندسی یا مکانیکی می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت و شرایط را مدیریت کرد.

گزارش: سحر فرامرزروست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا