مداوای سریع افسردگی ، امکان پذیر شد

دانشمندان نیوزلندی در گزارش های رسمی خود که به تازگی منتشر شده است ، اعلام کردند که در درک بیماری افسردگی پیشرفت های قابل توجه و مهمی داشته اند که این مساله می تواند در ساخت داروهای سریع الاثر برای این بیماری به کار رود .

بر این اساس یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه اوکلند (Auckland University) پژوهش های گسترده ای بر عملکرد داروی کتامین (ketamine) بر روی مغز انجام دادند که نشان می دهد ، مسیرهای سلسله های عصبی با استفاده از روش magnetoencephalography میدان های مغناطیسی مغز را مورد اندازه گیری قرار می دهند . قابل توضیح است که کتامین دارویی است که برای بیهوشی مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر سورش مادهوکوماراسومی (Suresh Muthukumaraswamy) از محققان این تیم تحقیقاتی در رابطه با عملکرد کتامین می گوید : « در این پژوهش ها بیشترین توجه ما به مکانسیم عمل کتامین در فعال سازی مغز انسان بوده است . »

او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت : « این مساله به عنوان یک مکانسیم در شناسایی نشانگرهای زیستی بالقوه فعالیت ضد افسردگی در بیماران ، بسیار مهم است اما ما نمی توانیم آن را برای علل دیگر و درمان آن ها مورد استفاده قرار دهیم . ما می دانیم که کتامین در بخش مدار پیشانی و آهیانه frontoparietal  مغز فعال است و ارتباط این دو بخش را قطع می کند . در بیماری افسردگی این دو بخش با اتصال به هم ، بیش از اندازه فعال می شوند و به نظر می رسد که کتامین با قطع این اتصال و توقف فعالیت بیش از حد آن ها در مغز، به عنوان یک داروی ضد افسرگی عمل می کند . »

لازم به توضیح است که بر خلاف دیگر داروهای ضد افسردگی ، کتامین بسیار سریع عمل کرده و تاثیر قطعی دارد  اما مطالعات و آزمایش های بالینی نشان می دهد که اثر ضد افسردگی کتامین تنها برای یک هفته به طول می انجامد . بنابراین محققان برای به دست آوردن نتایج بهتر، نیازمند تحقیقات و بررسی های بیشتر هستند.

کتامین در دهه 1960 میلادی ساخته شده و تا کنون بدون حق امتیاز و ثبت ، مورد استفاده قرار گرفته است. این دارو در درجه اول به عنوان داروی بیهوشی به کار رفته و در برخی مواقع نیز برای تسکین دردهای مزمن مصرف می شود.

دکتر سورش مادهوکوماراسومی در رابطه با خواص ضد افسردگی کتامین می گوید : « به تازگی خواص ضد افسردگی کتامین کشف شده که اثر خود را در آزمایش های بالینی به خوبی نشان داده است . اما متاسفانه از این دارو به صورت غیر مجاز و به عنوان یک داروی مخدر نیز استفاده می شود که بر اساس آزمایش انجام شده از اثرات نامطلوبی همچون تاثیر در ادراک و ایجاد توهم برخوردار است . »

لازم به توضیح است که کتامین پیش از این به عنوان  داروی تضعیف کننده سلسله اعصاب مرکزی شناخته می شد .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا