دیالوگ، قلب رابطه بین انسان ها است

زهرا خوانساری، دکترای تخصصی مشاوره در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: دانش دیالوگ، گفت و گو و صحبت کردن، قلب روابط صمیمانه بین انسان ها است و حقیقتاً پایه و اساسی است که سایر جنبه ها بر پایه آن گذاشته شده است. بدین معنی است که وقتی بخواهیم در حوزه های مختلف زندگی مثل فرزند پروری، مدیریت، شغل و دیگر حوزه ها موفق باشیم، مهمترین مهارتی که به ما کمک می کند مهارت گفت و گو است تا بتوانیم ایده ها، افکار و احساساتمان را درست انتقال دهیم و ارتباط خوبی را داشته باشیم.

خوانساری اضافه کرد: در ارتباط و گفت و گو سه عامل گوینده، شنونده و پیام بسیار مهم است، در همین ارتباط در خصوص پیام باید گفت با دو دوسته پیام های غیر کلامی و  پیام های کلامی در گفت و گوها با آن روبرو هستیم.

وی عنوان کرد: پژوهش ها نشان داده است حدود 65 تا 70 درصد آنچه که در ارتباطات و گفت و گوها رد و بدل می شود، پیام های غیرکلامی است یعنی در درصد بالایی از گفت و گوهای چهره به چهره حداقل یک پیام غیر کلامی وجود دارد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه این پیام ها از طریق تن صدا، تماس چشمی، حالات چهره، ژست ها و حالات بدن منتقل می شوند، گفت: دانستن زبان بدن یک فرد می تواند به شکل گیری یک ارتباط مؤثر بهتر کمک کند.

وی افزود: آنچه مسلم است باید در ارتباطات کلامی از عبارات مناسب استفاده کنیم تا منظور خود را به طرف مقابل برسانیم و احساساتی که مدنظرمان هم هست به طرف مقابل انتقال یابد. 

وی خاطرنشان کرد: وقتی می خواهید با مخاطب خود صحبت کنید بهتر از عبارت خود را با من آغاز کنید. وقتی با من شروع می کنید شما از جانب خودتان صحبت می کنید یعنی مسرولیت آنچه می گویید را می پذیرید این نوع گفتار برای طرف مقابل شما نیز قابل پذیرش تر است و کمتر در مقابل شما جبهه گیری می کند.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا