ناشنوایان مشاور و روانشناس تخصصی نیاز دارند

زهرا جانی پور دانشجو دکترای روانشناسی بالینی و مدیر گروه هنری دستان پویا در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان به مناسبت روز جهانی ناشنوایان اظهار داشت: برای پیشرفت ناشنوایان باید برای آنها دوره های مهارت زندگی برگزار شود تا با آموزش این مهارت ها بتوانند زندگی بهتری داشته باشند و کیفیت زندگی خود را ارتقا بخشند.

جانی پور ادامه داد: متأسفانه برای ناشنوایان هیچ مشاور و روانشناس تخصصی وجود ندارد و همین مسأله باعث می شود این افراد در زندگی خود مشکل داشته باشند و نتوانند از کسی برای رفع مشکل خود کمک بگیرند، در صورتی که اگر نیروهای کار بلد بر سر کار باشند با برگزاری یک سری دوره های مهارتی میتوان کمک بزرگی به زندگی این عزیزان کرد.

وی افزود: به جهت برگزاری چنین دوره های به افرادی نیاز داریم که هم در بحث مشاوره و روانشناسی تخصص داشته باشند و هم مسلط به زبان اشاره باشند تا بتوانند به ناشنوایان مشاوره دهند و تکنیک های رفتاری را آموزش دهند.

مدیر گروه سرود دستان پویا گفت: بهتر است برای ناشنوایان دوره های مهارت های قبل و بعد از ازدواج برگزار شود تا این عزیزان در زندگی های شخصی خود دچار مشکلات کمتری شوند، این افراد به علت نداشتن مهارت های این چنینی امکان دارد در زندگی شخصی دچار مشکل شوند و حتی کار آن ها به دادگاه و طلاق هم کشیده شود، در مواردی که برای طلاق مراجعه می کنند بنا بر قانون حاکم بر کشور قبل از طلاق 3 جلسه مشاوره فرستاده می شوند ولی چون بعضا آن مشاوره ها زبان اشاره بلد نیستند نمی توانند با شخص ناشنوا ارتباط بگیرند و بعد از 3 جلسه بی نتیجه در نهایت گزارشی به دادگاه زده می شود و زندگی که شاید با یک تکنیک ساده نجات پیدا می کرد نابود می شود.

وی اشاره کرد: برای رفع مشکل ارتباط گرفتن فرد ناشنوا با افراد شنوا نیاز به مترجم است، به عنوان مثال یک ناشنوا برای انجام کارهای اداری نیاز دارد همراه خود یک مترجم داشته باشد تا با وجود آن بتواند خواسته خود را بیان کند، اما باید دقت کرد که از مترجمان هم هیچ گونه حمایتی نمی شود و حتی مترجمین بیمه هم ندارند.

این کارمند افتخاری بهزیستی گفت: آموزش مهارت های شغلی ناشنوایان حتی برای اشتغال آنها نیز مهم است، خیلی اوقات دیده شده است این عزیزان مشکل اشتغال دارند اما به محض اینکه در محلی مشغول به کار می شوند از آن کار خارج می شوند و علت این مسأله گاهاً بخاطر ضعف در اعتماد به نفس است.

وی ادامه داد: با توجه به قانون اشتغال 3 درصدی معلولین، می توان با آموزش این افراد به راحتی آن ها را در ارگان های دولتی مشغول به کار کرد تا بتوانند امرار معاش کنند.

جانی پور اظهار داشت: انتظار می رود ارگان های دولتی بیش از قبل ناشنوایان را مورد حمایت قرار دهند و گوش شنوایی برای فریادهای این عزیزان باشند، اگر هر کدام از مسؤولین خود را جای فرد ناشنوا قرار دهند و مشکلات را از نگاه فرد ناشنوا ببینند قطعاً بسیار بهتر می توان برای رفع مشکلات اقدام کرد.

وی در پایان اذعان داشت: من زندگی خود را وقف جامعه ناشنوایان کرده ام و همانگونه که تا این لحظه بعد از 20 سال خدمت صادقانه به این عزیزان هنوز خسته نشده ام با تمام وجود حاضرم دوره های مهارت محور را بدون هیچ چشم داشتی برای این عزیزان برگزار کنم، اما امیدوارم از طرف ارگان های دولتی برای این امر حمایت شوم و در این راه سنگ اندازی نشود.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا