برچسب زنی در ارتباط نابهنجار ممنوع

زهرا خوانساری دکترای تخصصی مشاوره در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: كلمه بهنجار از نظر لغوي به مفهوم حد وسط و معمولي و نابهنجار آنچه را كه از حد وسط، اعتدال و معمولي منحرف باشد، در ذهن تداعي مي كند. به همین علت صاحب نظران ویژگی های متفاوتي براي تشخيص رفتار بهنجار ارائه داده اند كه شايد بهترين آنها براي تعيين رفتار بهنجار نقش الگوهاي اجتماعي و فرهنگي باشد. 
خوانساری اضافه کرد: طبق اين ملاك، رفتار بهنجار در هر جامعه اي رفتاري است كه اكثريت افراد آن جامعه آن را مناسب مي دانند، به بيان ديگر رفتاري است كه از نظر اجتماعي در آن جامعه پذیرفته شده و خانواده ها سعي مي كنند كودكان خود را مطابق آن تربيت كنند.
وی تصریح کرد: تعريف ديگر اينگونه است، اصطلاح بهنجار در مورد آن عده از افراد جامعه بكار مي رود كه از لحاظ توانايي هاي عقلي، تعادل رواني و سازگاري اجتماعي در حد معيارهاي رايج در جامعه باشند، بدين ترتيب اگر فردي رفتارهاي مورد تاثير جامعه را از خود بروز ندهد يا از لحاظ توانايي هاي عقلي، تعادل رواني و سازگاري اجتماعي از معيارهاي رايج و عمومي باشد، نابهنجار تلقي مي شود.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه رفتار های گوناگون در بین افراد دیده می شود، گفت:  آنچه كه تفاوت بين رفتار بهنجار و نا بهنجار را مشخص مي كند از لحاظ درجه رفتار است نه نوع رفتار، يعني رفتار افراد نابهنجار همان رفتار افراد بهنجار است منتهي در حد اغراق آميز و افراطي.
وی افزود: تشخيص رفتار بهنجار از نابهنجار عمل آساني نيست و توصيه مي شود در مواردي كه شدت رفتار در حدي نيست كه بتوان كلمه نابهنجار را در مورد آن بكار برد، نبايد به آن برچسب نابهنجاري بزنند و در چنين مواقعي بهتر است از آنها به عنوان افرادي كه داراي مشكلاتي هستند ياد كرد.
خوانساری اذعان داشت: علي رغم صحبتهایی که بیان شد، نمي توان بين افراد بهنجار و نابهنجار خط فاصل مشخص و معيني را ترسيم نمود.
وی خاطرنشان کرد: در مورد آن عده از رفتارهاي نابهنجار كه با رفتارهاي معمولي و رايج تفاوتهاي آشكاري دارند و در نظر اول به چشم مي آيند، مشكلي براي تشخيص وجود ندارد. 

گزارش: از امیر امین الرعایا
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا