قندهای مصنوعی مضرند

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد شیرین کننده های مصنوعی به طور بالقوه می توانند باکتری های سالم موجود در میکروبیوم روده را به میکروب های مضر تبدیل کرده و خطر بروز مشکلاتی جدی از قبیل مسمومیت خون را افزایش دهند.

تیمی از محققان بریتانیایی در بررسی های جدید خود دریافته اند که جایگزین های مصنوعی قند مانند ساخارین ، سوکرالوز و آسپارتام  که در نوشابه ها و غذاهای فرآوری شده وجود دارد، می تواند سبب تغییر شکل باکتری های مفید در روده ها شده و آن ها را به عوامل بیماری زایی همچون E. coli  و E. faecalis (Enterococcus faecalis)  تبدیل کنند.

به گزارش سیناپرس، از منظر پزشکی، این موضوع بسیار مهم تلقی می شود زیرا باکتری هایی مانند E. faecalis قادر به عبور از دیواره روده و وارد شدن به جریان خون هستند. بروز این اتفاق می تواند منجر به پدیدار شدن یک وضعیت بسیار خطرناک ناشی از مسمومیت خون به نام سپتی سمی یا سپسیس شود که خطر مرگ را در پی دارد. این میکروب های بیماری زا همچنین می توانند در کبد ، غدد لنفاوی و طحال جمع شده و باعث عفونت های دیگری شوند.
دکتر هاووی چیچگر  (Dr Havovi Chichger)  استاد ارشد زیست شناسی پزشکی دانشگاه آنگلیا راسکین (ARU) و از اعضای این تیم تحقیقاتی در مورد یافته های فوق، گفت: مطالعه ما اولین تحقیقی است که نشان می دهد برخی از شیرین کننده هایی از قبیل ساخارین ، سوکروالوز و آسپارتام که معمولاً در غذا و نوشیدنی های مورد استفاده مردم یافت می شوند، می توانند باکتریهای طبیعی و سالم روده را به عوامل بیماری زا تبدیل کنند. 
این تغییرات بیماری زا شامل تشکیل بیشتر بیوفیلم ها و افزایش چسبندگی و حمله باکتری ها به سلول های روده انسان است که در صورت تداوم می تواند منجر به حمله باکتریهای روده به سیستم گوارش و آسیب رساندن به روده شود. به گفته محققان، این عارضه در نهایت منجر به عفونت ، سپسیس و نارسایی چند عضو مرتبط با سیستم گوارش خواهد شد.

این موضوع در حالی عنوان می شود که ما می دانیم مصرف بیش از حد قند عامل اصلی در ایجاد بیماری هایی مانند چاقی و دیابت است. بنابراین ما باید دانش خود را در مورد شیرین کننده ها نسبت به مواد قندی در رژیم غذایی افزایش دهیم تا تأثیر آن بر سلامتی خود را بهتر درک کنیم. به گزارش سیناپرس، در این مطالعات همچنین مشخص شد که باکتری های بیماری زا می توانند به سلولهای Caco-2 یا همان سلولهایی که در دیواره روده قرار دارند، حمله کرده و آنها را از بین ببرند.

علاوه بر این محققان دریافتند که مقدار شیرین کننده های موجود در دو قوطی نوشابه رژیمی یا همان نوشابه های موسوم به زیرو، می تواند به طور قابل توجهی توانایی باکتری هایی همچون  E. coli و E. faecalis در اتصال به سلول های Caco-2 را افزایش دهد.به گزارش سیناپرس، آنها همچنین دریافتند كه شیرین كننده ها در ایجاد بیوفیلم ها تأثیر دارند. از نظر علمی، بیوفیلم ها به خوشه های باكتری كه احتمال ترشح سموم و حساسیت كمتری به درمان مقاومت ضد میكروبی دارند  گفته می شود که به طور بالقوه خطر بروز بیماری ها را افزایش می دهند.

در گزارش مرتبط با این تحقیقات عنوان شده است: از آنجا که مصرف شیرین کننده های مصنوعی در رژیم غذایی مدرن، همچنان افزایش می یابد، درک این مساله که این افزودنی غذایی بر میکروبیوم روده تأثیر گذاشته و چگونه می توان این اثرات مخرب را بهبود بخشید بسیار حیاتی است. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره  مجله بین المللی علوم مولکولی (Journal of Molecular Sciences) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا