ایجاد لخته خون بعد از تزریق واکسن کرونا

به گزارش سینا پرس اصفهان و به نقل از ساینس، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پاسخ ایمنی غیرمعمول و نادری در پشت لخته های خونی در ارتباط با برخی از واکسن های کرونا وجود دارد، اما خبر خوب این است که آزمایشی وجود دارد که پزشکان می توانند برای شناسایی آن و مراقبت صحیح از بیماران استفاده کنند.
درتعداد کمی از افراد در میان میلیون ها نفر که با واکسن استروزنیکا یا جانسون اند جانسون واکسینه شده اند ند  لخته خون شدید ایجاد شده است، مانند لخته های خونی داخل سینوس هایی که خون را از مغز تخلیه می کنند و تعداد کمی از این افراد نیز فوت کردند.
مطالعات نشان می دهد برخی از افراد واکسینه شده نوعی پاسخ ایمنی نشان می دهند که به پروتئینی به نام پلاکت فاکتور 4 یا PF4 حمله می کند، این پلاکت ها قبل از آن که توسط بدن مصرف شوند به دلیل تشکیل لخته استفاده می شوند و در نتیجه این بیماران با لخته های ناقص و کمبود سطح پلاکت های خونی مواجه می شوند.
محققان در ژورنال پزشکی انگلستان گزارش می دهند که از هر 23 بیماری که با واکسن آسترازنکا واکسینه شده اند و علائم تشکیل لخته و یا کاهش پلاکت داشته اند، تست آنتی بادی PF4 در 21 نفر از آن ها مثبت نشان داده شده است و در 20 نفر از این افراد لخته های خونی تشکیل شده است.
کمیته مشورتی در مورد روش های ایمن سازی اعلام کرد: 5 زن از هر6 زن که بعد از تزریق واکسن جانسون اند جانسونز در ایالات متحده لخته خونی و آنتی بادی PF4 داشتند، این کمیته در حال ارزیابی مشکلات ایجاد شده که به خاطر تشکیل لخته بعد از تزریق واکسن جانسون اند جانسونز است. 
حین تزریق آزمایش بالینی در سینوس مغزی یک مرد، لخته خونی تشکیل شد و هفتمین فرد نیز تحت نظارت و بررسی است.
ژان کانرز ، متخصص خون بالینی در دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان بریگام و زنان گفت: به دلیل این که ما از این علائم مطلع هستیم، می توانیم آن را درمان کنیم. ما می توانیم این مورد را زودتر تشخیص دهیم و آن را به درستی درمان کنیم بنابراین نتایج بهتر خواهد شد.
لخته های تشکیل شده در افرادی که واکسن تزریق کرده اند به شرایطی شبیه است که افراد دچار ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین شده اند (ترومبوسیتوپنی به اختلال کاهش پلاکت خون گفته می شود) زمانی که بیماران مبتلا به ترومبوسیتوپنی با داروی ضد انعقاد هپارین درمان می شوند در بدن خود لخته تشکیل می دهند. هپارین به پروتئین  PF4متصل می شود و در افرادی که به آن پاسخ ایمنی نشان می دهند به دو ماهیچه از بدن آن ها حمله می کند.
درمان بیماران واکسینه شده توسط هپارین که آنتی بادی PF4 دارند مانند افزودن سوخت به آتش است و ممکن است منجر به تشکیل لخته های بیشتری شود.
کانرز افزود:  به 4 زن از 6 زنی که بعد از تزریق واکسن جانسون اند جانسونز لخته در بدنشان ایجاد شده است  و به یک مرد در آزمایشات بالینی، هپارین تزریق کرده اند. از این بین مرد بهبود پیدا کرده و یکی از زنان نیز از بیمارستان مرخص شده است اما هنوز ۳ تن از زنان در بیمارستان بستری هستند.
کارکنان عرصه سلامت  PF4 خون را آزمایش می کنند و در صورتی که نتیجه مثبت باشد داروهای ضد انعقاد دیگری وجود دارد که کادر درمان می توانند آن را جایگزین هپارین کنند.
 

مترجم: هاجر غفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا