سوخت‌های فسیلی و کمبود گوگرد

به گزارش سیناپرس اردبیل، یک مطالعه اخیر از دانشگاه کالج لندن نشان می دهد که کمبود گوگرد می تواند پیشرفت در فناوری سبز را از بین ببرد و امنیت غذایی جهانی را تهدید کند. اسید سولفوریک برای تولید کودهای فسفر ضروری است که به حفظ عرضه جهانی غذا کمک می کند. علاوه بر این، از کودهای فسفر برای استخراج فلزات کمیاب مانند کبالت و نیکل استفاده می شود.

این فلزات در باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌شوند که دستگاه‌های الکترونیکی متعددی از تلفن‌های همراه تا لپ‌تاپ را تامین می‌کنند. با افزایش کشاورزی و دور شدن جهان از سوخت‌های فسیلی، جغرافی‌دانان تخمین می‌زنند که تقاضای جهانی برای اسید سولفوریک تا سال 2040 به 246 تا 400 میلیون تن افزایش یابد.

با این حال، بسته به سرعت دفع کربن، ممکن است تنها 100 تا 320 میلیون تن برای اسید سولفوریک موجود باشد. حدود 80 درصد از عرضه گوگرد در سراسر جهان به صورت ضایعات گوگرد است.  ضایعات گوگرد از گوگرد زدایی نفت خام و گاز طبیعی حاصل می شود که انتشار گاز دی اکسید گوگرد را کاهش می دهد و باعث باران اسیدی می شود. نویسندگان مطالعه پیشنهاد می‌کنند که اگر اقدامی برای کاهش نیاز به گوگرد انجام نشود، تقاضای زیادی برای استخراج برای جبران مقدار باقی‌مانده وجود خواهد داشت که در این فرآیند به محیط زیست آسیب می‌رساند.

کمبود گوگرد قبلاً اتفاق افتاده است، اما چیزی که این موضوع را متفاوت می‌کند این است که منبع این عنصر در حال دور شدن از ضایعات صنعت سوخت فسیلی است. آنچه محققان پیش‌بینی می‌کنند این است که با پایان یافتن منابع از نوع ارزان، فراوان و به راحتی در دسترس گوگرد، تقاضا ممکن است با افزایش گسترده استخراج مستقیم گوگرد برآورده شود.

نگرانی ما این است که فناوری سبز از صنعت کود برای عرضه محدود گوگرد گران‌تر پیشی می‌گیرد و مشکلی با مواد غذایی ایجاد می‌کند. برای کاهش تقاضای گوگرد، تیم گزینه‌های جایگزینی از جمله بازیافت فسفر در فاضلاب برای کود، افزایش بازیافت باتری‌های لیتیوم یون و استفاده از باتری‌هایی با نسبت انرژی به وزن کمتر را پیشنهاد می‌کند.

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا