زنبورها اولین حشراتی هستند که بازی می کنند

به گزارش سیناپرس، هنگامی که دانشمندان در مورد بازی صحبت می کنند، جانوری را توصیف می کنند که کاری را انجام می دهد که واقعاً به نظر نمی رسد به آن در زمینه بقا کمک کند. به این معنی که جانوران اقدامی را برای دریافت غذا یا سرپناه یا پاداش مشابه دیگری انجام نمی دهند. بازی معمولا زمانی اتفاق می افتد که موجودی آرام باشد و این رفتار اغلب تکرار می شود.

حیوانات زیادی بازی می کنند، اما این رفتار بیشتر در پستانداران و پرندگان شناخته شده است. برای بسیاری از حیوانات، بازی اغلب به عنوان نوعی آموزش برای موضوعاتی تلقی می شود که در زندگی باید با آنها دست و پنجه نرم کنند. اما جالب اینجاست که تا قبل از این هیچ مطالعات، هیچ موردی از بازی حشرات یافت نشده بود.

دکتر لارس چیتکا (Lars Chittka) از دانشگاه کوئین مری و پژوهشگر ارشد این مطالعات در آزمایش های خود به زنبورها آموزش داد تا توپ‌ ها را درون دروازه بغلتانند.به گزارش سیناپرس، او متوجه شد که برخی از زنبورها حتی زمانی که به آنها جایزه نمی ‌دهند، توپ را می‌غلتانند و سپس او نتیجه گرفت که شاید زنبورها بازی می کنند.

برای آزمایش این ایده، دکتر چیتکا به همراه همکارش سامدی گالپایاژ (Samadi Galpayage) آزمایش جدیدی را راه ‌اندازی کردند. دانشمندان ابتدا ۴۵ زنبور جوان نر و ماده بین یک تا ۲۳ روزه را علامت گذاری کردند. برچسب ها به آنها اجازه می دهد زنبورها را شناسایی کرده و رفتار آنها را دنبال کنند. 

در ادامه، دانشمندان یک مسیر مشخص از لانه زنبورها به منطقه تغذیه ایجاد کردند. محققان در دو طرف مسیر باز، توپ های رنگی کوچکی قرار دادند. به گزارش سیناپرس، در یک طرف مسیر، توپ ها به سطح چسبیده بودند و نمی توانستند حرکت کنند اما در طرف دیگر، توپ ها می توانستند به اطراف بچرخند.

به گزارش سیناپرس، به مدت سه ساعت در روز و برای مدت زمان بیش از ۱۸ روز، دانشمندان مسیر بین لانه و منطقه تغذیه را برای زنبورها باز کردند. زنبورها هرگز مجبور نشدند مسیر را برای یافتن غذا ترک کنند، اما به هر حال آنها را ترک می کردند. زنبورها به سمتی که توپ‌ها حرکت نمی ‌کردند چندان علاقه‌ ای نداشتند، اما در عوض از توپ‌ های غلتاندنی، بازدیدهای زیادی داشتند.

زنبورها با گرفتن توپ ها با پاهای خود بال های خود را تکان می دادند تا توپ ها را بکشند و باعث غلت خوردن آنها می شدند. ۴۵ زنبور این آزمایش که علامت گذاری شده بودند این کار را ۹۱۰ بار در طول آزمایش انجام دادند. اگرچه برخی فقط یک بار این کار را انجام دادند، اما برخی دیگر آن را بسیار تکرار کردند. 

به گفته محققان، یک زنبور ۴۴ بار در یک روز توپ ها را ‌غلتاند. یکی از زنبورها در کل آزمایش ۱۱۷ بار در حال غلتیدن توپ دیده شد. دانشمندان می گویند زنبورهای جوان زمان بیشتری را صرف چرخاندن توپ می کردند و به نظر می رسید که نرها بیشتر از ماده ها به بازی علاقه داشتند. 

به گزارش سیناپرس، سپس، محققان آزمایش متفاوتی را انجام دادند، آنها به زنبورها آموزش دادند که توپ ها فقط با یک رنگ خاص قابلیت حرکت دارند. بعداً به زنبورها بین دو ظرف توپ هایی با رنگ ‌های مختلف داده شد و جالب اینجا بود که زنبورها رنگی را انتخاب می کردند که یاد گرفته بودند قابلیت غلتیدن دارد.

دانشمندان می گویند:مشخص نیست چرا زنبورها توپ ها را می چرخانند یا از آن لذت می برند. اما این آزمایش سؤالات مهمی را در مورد چگونگی عملکرد ذهن حشرات و اینکه آیا آنها احساسات دارند، مطرح می کند.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
منبع: newsforkids

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا