گوش دادن به آواز پرندگان، حال شما را خوب می کند

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران در کینگز کالج لندن طی مطالعات جدید خود به بررسی تاثیر آواز پرندگان بر سلامت انسان ها پرداختند. محققان طی این پژوهش از یک برنامه تلفنی به نام Urban Mind برای جمع آوری وضعیت روانی شرکت کنندگان در زمان های مختلف استفاده کردند. از شرکت کنندگان سه بار در روز سؤال می شد که آیا می توانند پرندگان را ببینند یا صدای آن ها را بشنوند و سپس به سؤالاتی در مورد سلامت روان خود پاسخ دادند.

رایان حمود، نویسنده ارشد این مطالعه و دستیار پژوهشی در موسسه روانپزشکی این دانشگاه می گوید: شواهد فزاینده ای در مورد مزایای سلامت روانی بودن در طبیعت وجود دارد و ما به طور شهودی فکر می کنیم که وجود آواز پرندگان و پرندگان به بهبود خلق و خوی ما کمک می کند.

با این حال، تحقیقات کمی وجود دارد که تأثیر حضور پرندگان را بر سلامت روان انسان در یک محیط واقعی بررسی کرده باشد.

حمود در این رابطه ادامه می دهد: با استفاده از برنامه فوق، ما برای اولین بار ارتباط مستقیم بین دیدن یا شنیدن صدای پرندگان و خلق و خوی مثبت را نشان دادیم. ما امیدواریم که این شواهد بتواند اهمیت حفاظت و فراهم کردن محیط‌ هایی را برای تشویق پرندگان، نه تنها برای تنوع زیستی، بلکه برای سلامت روان ما نشان دهد.

این مطالعه بین آوریل 2018 و اکتبر 2021 انجام شده و بیش از 1200 شرکت کننده در آن شرکت کردند.  محققان همچنین طی این پژوهش، اطلاعاتی را در مورد تشخیص بیماری های روانی مانند افسردگی جمع آوری کردند.

آنها از طریق یافته های خود دریافتند:شنیدن و دیدن زندگی پرندگان سلامت روان افراد مبتلا به افسردگی و فاقد  افسردگی را بهبود می بخشد. محققان گزارش می دهند که این پیوند به دلیل سایر عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در اطراف درختان و جوی های آبی نبوده است.

آندریا مچلی از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی می گوید: اصطلاح خدمات اکوسیستمی اغلب برای توصیف مزایای جنبه های خاصی از محیط طبیعی بر سلامت جسمی و روانی ما استفاده می شود. با این حال، اثبات علمی این مزایا می تواند دشوار باشد.

مطالعه ما یک پایه برای ایجاد و حمایت از فضاهای تنوع زیستی که پناهگاه حیات پرندگان است، فراهم می کند، زیرا این موضوع به شدت با سلامت روان ما مرتبط است. علاوه بر این، یافته‌های فوق از اجرای اقداماتی برای افزایش فرصت‌ها برای مردم جهت مواجهه با حیات پرندگان، به ویژه برای کسانی که با شرایط سلامت روانی مانند افسردگی زندگی می‌کنند، حمایت می‌کند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Scientific Reports منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا