درک بهتر توسعه عصبی و بیماری با ویرایش RNA مغز

به گزارش سیناپرس، محققان کوه سینا، فهرستی از هزاران مکان در مغز، که در آنها RNA در طول عمر انسان طی فرآیندی به نام ویرایش آدنوزین به اینوزین (A-to-I) تغییر می‌ کند، فراهم آورده اند که راه‌ های جدید مهمی برای درک مکانیسم ‌های سلولی و مولکولی رشد مغز و چگونگی نقش آنها در سلامتی و بیماری، ارائه می ‌دهد.

تیم تحقیقاتی توضیح داد: چگونه سرعت ویرایش RNA در مغز با بالا رفتن سن افراد، افزایش می یابد و این امر پیامدهایی برای تشریح آسیب شناسی ویرایش تغییر یافته A-to-I در طیف وسیعی از اختلالات عصبی رشدی و پیری دارد.

DNA شامل نقشه ژنتیکی برای انسان و سایر موجودات زنده، است؛ اما RNA در واقع دستورالعمل های خاص خود را برای ایجاد پروتئین های کاربردی دارد. تغییراتی که روی RNA انباشته می ‌شوند، می ‌توانند نحوه عملکرد پروتئین را تغییر دهند. خانواده ای از آنزیم های ADAR، این تغییرات فردی A-to-I را معرفی می کنند.

تعداد انگشت شماری از این ویرایش ‌ها، با تنظیم انتقال سیناپسی و سیگنال ‌های عصبی در مغز، نقش ‌های فیزیولوژیکی اساسی را در طول رشد اولیه جنین ایفا می ‌کنند. به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان می ‌دهد که در طول عمر انسان، RNA در مغز هزاران ویرایش فردی را انباشته می ‌کند و این تغییرات احتمالاً با افزایش سن، پیامدهای عملکردی خواهند داشت.

محققان داده های توالی RNA مغز را در بیش از 800 نفر تولید و گردآوری کردند. این گستره وسیع، محققان را قادر ساخت تا مدلی را توسعه دهند که برای اولین بار چگونگی تکامل ویرایش A-to-I را در طول عمر نشان می دهد، که در آن RNA های ویرایش نشده، عمدتاً در طول دوره های رشد جنینی، بیان و احتمالاً به پروتئین ها ترجمه می شوند، در حالی که RNA ویرایش شده، در مغز بزرگسالان فراوان تر است.

پژوهشگران خاطر نشان کرده اند: این بدان معناست که در سنین بالاتر معمولاً سرعت و فرکانس ویرایش A-to-I بالاتری وجود دارد، از جمله تثبیت ساختارهای RNA و تعدیل نحوه تعامل RNA ها با microRNA ها. تیم تحقیقاتی، همچنین دریافت که زیرمجموعه ‌ای از این نواحی A-to-I، جایگزین‌ های اسید آمینه جدیدی را در ناحیه کدکننده پروتئین مغز معرفی می ‌کنند؛ رویدادی که با عنوان رمزگذاری مجدد RNA شناخته می‌ شود. این، یک یافته مهم است زیرا رمزگذاری مجدد RNA اثرات مستقیم عملکردی و/یا ساختاری روی پروتئین ها دارد.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی در مجله Cell Reports منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا