بی پولی عملکرد هوش را کاهش می دهد

به گزارش سیناپرس اردبیل، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد احساس فقر باعث کاهش ده درصدی ضریب هوشی می‌شود. به گفته محققان، نگرانی در مورد کمبود پول، منابع شناختی افراد را درگیر کرده و این موضوع باعث می‌شود که آنها قدرت مغزی کمتری برای رویارویی با سایر مشکلات زندگی داشته باشند.

پروفسور سندهیل مولایناتان (Sendhil Mullainathan)، یکی از پژوهشگران حاضر در این مطالعه، درباره پدیده فوق توضیح می دهد که فقرا از هوش کمتری برخوردار نیستند بلکه  نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که وقتی فقیر هستید، ظرفیت شناختی شما دچار آسیب می شود. البته این موضوع بدان معنا نیست که افراد فقیر از دیگران کمتر باهوش هستند بلکه یافته های ما نشان می دهد عملکرد هوشی فردی که دچار بی پولی شده، بر خلاف زمانی است که که فقر را تجربه نمی ‌کند.

باید به این موضوع توجه داشت که این مساله کاملا اشتباه است که بگوییم ظرفیت شناختی یک فرد به دلیل ضعیف بودن شرایط اقتصادی وی کاهش می یابد بلکه وی به دلیل درگیری ذهنی ناشی از فقط قادر به بهره برداری کامل از این ظرفیت نیست.

در واقع، چیزی که اتفاق می‌افتد این است که ظرفیت مؤثر ذهنی افراد در هنگام بی پولی کوچک‌ تر می‌شود، زیرا در این شرایط ذهن به طور ناخودآگاه درگیر تحلیل شرایط پیچیده ای شده و کمتر به سایر موضوعات توجه می کند. به گزارش سیناپرس،  برای درک دقیق تر موضوع،  تصور کنید روبروی یک کامپیوتر نشسته اید و سرعت آن بسیار کند است. شما از عملکرد کامپیوترتان ناراضی هستند و ناگهان متوجه می‌شوید که در پس ‌زمینه کامپیوتر، یک برنامه سنگین در حال اجرا است.

شرایط پیش آمده به این معنی نیست که رایانه شما کند است، بلکه به این معنی است که کار دیگری انجام می دهد، بنابراین به نظر شما کند می آید. 
طی یک مطالعه که محققان در یک مرکز خرید انجام دادند، از خریداران با درآمد پایین و متوسط تست آی کیو گرفته شد. با این حال، از نیمی از آنها ابتدا پرسیده شد که اگر ماشینشان خراب شود و تعمیر آن ۱۵۰۰ دلار هزینه داشته باشد، چه کاری انجام خواهند داد.
این موضوع  باعث شد افراد فقیرتر نگران پول باشند و نمرات آنها در آزمون بعدی حدود ده درصد کاهش یابد.

پروفسور سندهیل مولایناتان در این رابطه گفت: برای فقرا، از آنجا که این نگرانی های پولی کاملا ملموس است، موضوع ابعادی جدی پیدا کرده و مغز آن ها را درگیر می کند و نتیجه این بود که برای این افراد، شکاف قابل توجهی هم در ضریب هوشی و هم در کنترل شرایط مشاهده می شود.

در گروه دیگر  اما هیچ شکافی وجود نداشت، زیرا آن ها بابت تعمییر ماشین نگران نشده و ذهنشان درگیر این موضوع نشد. به گزارش سیناپرس، محققان برای درک دقیق تر این موضوع، طی مطالعه دیگری کشاورزان روستایی هند را مقایسه کردند.

پروفسور مولایناتان در این رابطه توضیح داد: ماه بعد از برداشت محصولات، آنها ثروتمند محسوب می شوند، اما ماه قبل و  وقتی پولشان تمام شده، آنها بسیار فقیر هستند.

کاری که ما انجام دادیم این بود که همان افراد را در ماه قبل و یک ماه پس از برداشت محصول مورد بررسی قرار دادیم.
نتیجه به دست آمده،  این بود که ضریب هوشی این افراد پس از برداشت محصول بالا رفته و  کنترل شناختی یا خطاها بسیار پایین می‌آید و در عین حال زمان پاسخ ‌دهی به سوالات نیزبا کاهشی قابل توجه رو به رو شد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: spring.org

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا