از کنجکاوی به پیشرفت برسید

به گزارش سیناپرس، تقریبا همه انسان ها دارای سطوح مختلفی از کنجکاوی هستند. تیمی از پژوهشگران طی چهار آزمایش مختلف دریافتند که کنجکاوی افراد آنها را تشویق می ‌کند از پله ‌های پیشرفت بالا رفته و سبک زندگی بهتری انتخاب کنند. برای مثال این عامل می تواند انگیزه ای باشد تا فرد میل به مصرف غذاهای سالم تر داشته باشد.
دکتر ایوان پولمن، نویسنده اول این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: تحقیقات ما نشان می ‌دهد که تحریک کنجکاوی افراد می‌ تواند با دور کردن آن ‌ها از تمایلات وسوسه ‌انگیز، مانند مصرف غذاهای نا سالم یا سوار شدن به آسانسور دور کرده و به سمت گزینه‌ های کم تر وسوسه‌ انگیز، اما سالم ‌تر مانند خرید بیشتر محصولات تازه یا رفتن از پله‌ها، تشویق کند.

برای بررسی دقیق این موضوع، پژوهشگران ۲۰۰ فرد را در شرایط انتخاب بین دو نوع شیرینی قرار دادند که یکی از آنها ساده بود، اما به آنها گفته شد که این یک شیرینی ویژه است که با خوردن آن اطلاعات شخصی در قالب یک نوشته در داخل شیرینی به افراد ارائه می شود. 

به گزارش سیناپرس، شیرینی دیگر اما چنین اطلاعات جالبی نداشت ولی با شکلات و تزئینات زیبایی پوشیده شده بود. نکته جالب این است که ۷۱ درصد شرکت کنندگان، شیرینی نخست را ترجیح داده و دانستن اطلاعات شخصی برایشان جذاب تر بود. 

نکته جالب توجه این که شیرینی های دارای پیام اطلاعاتی همگی حاوی یک عبارت بودند که برای همه شرکت کنندگان بسیار نا امید کننده بود  زیرا در پیام موجود در این شیرینی ها نوشته بود شما بی سواد نیستید.

دکتر پولمن در این رابطه گفت: ما با گفتن  این موضوع به شرکت کنندگان که اگر یک شیرینی معمولی را انتخاب کنند، از طریق پیام درون آن چیزی در مورد خودشان یاد خواهند گرفت، کنجکاوی آنها را برانگیختیم. نتایج به دست امده نشان می دهد بیشتر افراد به احتمال زیاد شیرینی ساده را به جای گزینه وسوسه انگیزتر آغشته به شکلات انتخاب می کنند.

به گزارش سیناپرس، در آزمایش دوم، محققان قول دادند که برای شرکت کنندگان، راز یک ترفند جادویی را فاش کنند که این ادعا نیز به شدت به رفتار افراد انگیزه داد.
در آزمایش سوم، مردم تشویق شدند تا از پله‌ها به جای آسانسور استفاده کنند و البته در هر طبقه راه پله ها سوالات و پاسخ هایی قرار داده شده بود.

دکتر پولمن در توضیح نتایج به دست امده گفت: کنجکاوی انگیزه ای بسیار قوی در انسان محسوب می شود که می تواند رفتارهای ما را شکل دهد.به گزارش سیناپرس،بدیهی است که وقتی چیزی کنجکاوی انسان را برانگیخته کند، فرد به دنبال ارضای این حس خواهد رفت. مردم همواره اطلاعاتی را می خواهند که شکاف کنجکاوی را در ذهن ان ها پر کند و برای به دست آوردن این اطلاعات، تمام تلاش خود را خواهند کرد.

این اثر  که گاهی اوقات به عنوان شکاف کنجکاوی  شناخته می شود، به طرز شگفت انگیزی قدرتمند بود و می توان از آن به خوبی استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس،  دکتر پولمن خاطر نشان کرد: نتایج تحقیقات ما نشان می ‌دهد که استفاده از مداخلات مبتنی بر شکاف‌ های کنجکاوی، پتانسیل افزایش مشارکت در رفتارهای دلخواه را دارد که افراد اغلب برای آنها انگیزه ای ندارند.

این یافته ها همچنین شواهد جدیدی ارائه می ‌کند که بر اساس آن مشخص می شود مداخلات مبتنی بر کنجکاوی هزینه بسیار کمی داشته و می‌توانند به هدایت افراد به سمت انواع اقدامات مثبت کمک کنند.
در خاتمه گفتنی است شرح کامل این مطالعه در همایش سالانه انجمن روانشناسی آمریکا ارائه شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا