آسم کودکان، رهاورد استفاده مادران باردار از ضد عفونی کننده ها

به گزارش سیناپرس، ضدعفونی‌کننده ‌ها اغلب در بیمارستان‌ها و سایر مراکز پزشکی استفاده می‌شوند، و همه‌گیری کووید-19 نیز منجر به افزایش استفاده از آن ها در محیط‌های پزشکی و همچنین به طور گسترده‌تر توسط عموم مردم شده است.

قبلاً نشان داده شده بود که قرار گرفتن در معرض مواد ضد عفونی کننده در محل کار در کارگران موجب آسم و بیماری های پوستی یا درماتیت می شود. اما مطالعات کمی به تأثیر استفاده از این مواد در دوران بارداری و متعاقب آن ایجاد بیماری آلرژیک در کودکان پرداخته اند.

حالا در تحقیقی جدید، محققانی از دانشگاه یاماناشی ژاپن از داده‌های حدود 80 هزار جفت مادر و کودک استفاده کرده اند تا بررسی کنند که آیا قرار گرفتن مادر در معرض مواد ضدعفونی‌کننده با افزایش خطر تشخیص بیماری‌های آلرژیک در کودکانشان در سن ۳ سالگی مرتبط است یا خیر.

به گزارش سیناپرس، در این تحقیق مشخص شده احتمال ابتلای کودکان به آسم یا اگزما در صورتی که مادران آن ها به میزان یک تا شش بار در هفته از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند در مقایسه با دیگر کودکان، به طور قابل توجهی بیشتر می شود.

بر این اساس، کودکان مادرانی که هر روز در معرض مواد ضد عفونی کننده قرار می گیرند بیشترین احتمال بروز موارد ذکرشده فوق یعنی آسم و اگزما در آن ها وجود دارد. این میزان، 26 درصد برای آسم و 29 برای اگزما بیشتر از فرزندان مادرانی است که هرگز در معرض مواد ضدعفونی کننده قرار نگرفته اند.

به گفته این محققان، با توجه به افزایش فعلی استفاده از ضدعفونی کننده ها برای جلوگیری از عفونت های جدید کروناویروس، توجه به این که آیا قرار گرفتن در معرض مواد فوق قبل از تولد، خطری بالقوه برای ایجاد بیماری های آلرژیک است یا خیر، اهمیت زیادی برای سلامت عمومی دارد.به گزارش سیناپرس،  آن ها چندین مکانیسم احتمالی را ذکر کرده اند که می توانند خطر ابتلا به بیماری های آلرژیک را در کودکان به دنبال قرار گرفتن مادرانشان در معرض مواد ضد عفونی کننده در دوران بارداری توضیح دهند.

به اعتقاد آنها، این مکانیسم ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

– تغییر میکروبیوم بدن مادر (یعنی مواد ضد عفونی کننده بر میکرو فلور روده و پوست مادر و متعاقباً بر روی کودک تأثیر می گذارند)

– تاثیر بر سیستم ایمنی (قرار گرفتن در معرض برخی از ترکیبات شیمیایی در دوران بارداری بر پاسخ ایمنی جنین تأثیر می گذارد)

– قرار گرفتن در معرض مواد ضدعفونی کننده پس از تولد (از طریق استنشاق یا لمس مستقیم مواد توسط کودکان)

گفتنی است شرح کامل این یافته ها به صورت آنلاین در نشریه Occupational & Environmental Medicine منتشر شده اند.

نویسنده: رها امیدوار
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا