ساخت رشته های رسانای منعطف با نانولوله های کربنی

تاکنون رشته های زیادی با استفاده از نانولوله های کربنی ساخته شده است. با این حال همه این رشته ها بسیار محکم و غیرمنعطف بودند و به همین دلیل فقط می توانند در ساخت ابزارهایی که نیازمند استحکام هستند کاربرد داشته باشند. اما این رشته جدید رسانا که از همان جنس است، منعطف بوده و به این دلیل کاربردهای متفاوت زیادی را می توان بر آن متصور بود.

در این مطالعه، ابتدا رشته های نانولوله ای به دور یک رشته کشسان در حالت کشیده پیچیده می شود. به این ترتیب این نانولوله ها به شکلی همانند یک آکاردئون در می ایند. اما نکته مهم اینجاست که این رشته می تواند در 2 بُعد قابلیت کشسانی داشته باشد. در واقع این رشته هم در طول و هم محیط خود از این قابلیت برخوردار است.

این قابلیت کشسانی می تواند کاربردهای زیادی برای این رشته داشته باشد. برای نمونه یک جریان الکتریکی می تواند حتی در صورتی که این رشته تا 14 برابر طول اولیه خود کش آمده باشد نیز از آن عبور کند.

اما پژوهشگران به همین اکتفا نکردند و آنها بر روی این رشته، غلافی از جنس نانولویه نیز قرار دارند تا به این ترتیب بتوانند رشته ای با خاصیت ذخیره بار الکتریکی ایجاد کنند. دومین لایه کش موجود در این ساختار همانند لایه دی الکتریک خازن عمل کرده و دو غلاف نانولوله ای که نقش دو الکترود خازن دارند را از هم جدا می کند.

این رشته دو غلافی می تواند در ساخت انواع تجهیزات مختلف به عنوان سیم رابط، خازن و حتی لوله انتقال سیالات به کار رود. همچنین می توان مجموعه ای از این رشته ها را در کنار یکدیگر قرار داد تا به صورت یک رشته ضخیم تر درآید.

جزئیات بیشتری از این نوآوری در نشریه Science منتشر شده است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا