کزارش تصویری و تحلیل فنی از مسجد علویان نائین

این بنا در شهر نائین و محله باب المسجد  واقع شده است و با توجه به خصوصیات معماری مسجد و  نظر برخی از محققان به نظر می رسد که مسجد جامع نائین در اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری ساخته شده است .

بنای اولیه آن مربوط به قرون اولیه اسلامی بوده و با سبک شبستانی ساخته شده است و در واقع شامل آثار و تزئینات بسیاری از دوره های مختلف تاریخ  پس از اسلام بوده  و اولین چیزی که بیننده از این مسجد به ذهن می آورد عظمت ، بزرگی و گستردگی آن است .                     

مناره این بنا در دوره ایلخانی ساخته شده و هشت ضلعی  و با ارتفاع هجده متر است.  گنبد بنا مربوط به دوره سلاجقه بوده ودر این مسجد منبری با تزئینات چوبی بسیار نفیس وجود دارد که مربوط به قرن هشتم است و بر روی   کتیبه منبر تاریخ  711 ه . ق حک شده است . بر اساس کتیبه مربوط به منبر  ، ساخت آن توسط  فردی به نام شاه محمود کرمانی انجام گرفته است . کتیبه موجود در منبر به این شرح است:

     1 – عمل الاستاد افتخار صناع محمود شاه بن محمد نقاش کرمانی

  1. هذا المنبر علی مسجد الجامع فی مدینة النائین؟؟؟؟ فی سنه رجب احد عشر و سبعمائة .

منبر مذکور توسط فردی به نام ملک التجار وقف مسجد شده است . بر روی منبر آیات قرانی نوشته شده

است .  در بالای محراب ، کتیبه کوفی مشجری از آیات قرآنی  و سوره های نمل و توبه  وجود    دارد .  کمر پوش های مسجد و نمای ستون های رو به صحن نیز در دوره ایلخانی ساخته شده است .    

 طاق های به کار رفته در این مسجد به چند صورت است : طاق های اولیه به صورت هلالی یا گهواره پوش و در دوره های بعدی به صورت جناغی ساخته شد . سقف بنا در بعضی بخش ها به کلی فرو ریخته و مجدداً تعمیر شده است .

طاق نما های بسیار زیبای مسجد با سقف های هلالی آن بیانگر هنر معماران و استادکاران چیره دست ایرانی است . بر روی دیوار و طاق جرزها نقوش متنوع و اشکال هندسی ساده توام با شاخ و برگ ، گچبری شده است .

از دیگر نفایس این مسجد منبر و در چوبی آن است . این در  و منبر چوبی که شاهکار مسلم منبت کاری هستند ، بیانگر ذوق و خلاقیت هنرمندان ایرانی در قرن هشتم می باشند . بر روی منبر کتیبه ای به خط  نسخ بسیار زیبا با تاریخ 711 ه . ق  مشاهده می شود . بر زمینه این کتیبه نقش شاخ و برگ  کنده کاری شده است .

مسجد جامع  نائین پس از احداث چند بار تعمیر و مرمت شده است ، از جمله در سال 874 ه . ق بر اساس کتیبه  قاب در چوبی مسجد ، مرمت شده است .

آن چه در ابتدای امر توجه بیننده را به خود جلب می کند شباهت کلی سبک مشخص مسجد با مساجد تاریک خانه دامغان و مسجد جامع نیریز فارس است . از مهمترین خصوصیات این بنا باید به نوع گچبری های آن اشاره کرد که گود و عمیق است و در گچبری های دوره ایلخانی دیده نمی شود و احتمالاً مربوط به قرون 3 و 4 باشد . این گچبری ها الهام گرفته از سبک گچبری در دوره ساسانیان است. در این بنا از خشت هایی به ابعاد 38×38×10                      

استفاده شده که در معماری کهن به خشت های گبری موسوم است. 

بر خلاف گچبری ها ، کاشی های مسجد از نظر رنگ و لعاب کاملاً ایلخانی بوده و شباهت های بسیاری از نظر لعاب به لعاب های به کار رفته در آثار ایلخانی مراغه و   گنبد   سلطانیه دارند .  

در این بنا از تزئینات توپی استفاده شده است که ما موارد مشابه آن را در بناهای مختلف ایلخانی از جمله مسجد جامع  هفت شویه و گنبد سلطانیه و… مشاهده می کنیم . از دیگر موارد تشابه ایلخانی ، منبر استکه از نظر نوع حجاری و سبک ساخت  کاملا مانند آثار مشابه استو مانند نرده های چوبی ایوان های سلطانیه در این منبر نیز از میخ استفاده نشده و تمام چفت و بست ها چوبی است.

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمد حسینی – فاطمه کردی 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا