توده بدن شاخص کافی برای سنجش سلامت کودکان نیست

پژوهش های جدید انجام شده نشان می دهد که سطح آمادگی جسمانی کودکان به سرعت در حال کاهش است و این مساله یکی از عوامل بروز چاقی و افزایش آن در بین کودکان محسوب می شود .

این بررسی ها در سال 2009 انجام گرفته و نشان می دهد که تناسب اندام کودکان نسبت به ده سال گذشته در حدود هشت درصد کاهش داشته است . بر اساس گزارش منتشر شده محققان این تیم پژوهشی ، کودکان مدرسه ای ، به آمادگی جسمانی اهمیت نداده و آن را رها کرده اند . آزمایش و اندازه گیری میزان تناسب اندام و آمادگی جسمانی کودکان نشان می دهد که تناسب اندام این افراد نسبت به سال 2008 کاهش پیدا کرده است .

گاون ساندرکاک (Gavin Sandercock) از دانشگاه اسکس (University of Essex) انگلستان و سرپرست این تیم پژوهشی در این رابطه چنین توضیح می دهد :  نتایج تحقیقات انجام شده توسط تیم پژوهشی ما نشان می دهد که در مدارس بحران چاقی وجود ندارد و ما در بررسی های خود دریافتیم که کمتر از پنج درصد دانش آموزان مدارس چاق هستند و شاخص توده بدنی (body mass index) که همان سنجش میزان وزن بدن نسبت به قد فردبوده ، در حال حاضر زیر میزان گزارش شده در سال 1998 است . این خبر می تواند خبر خوش آیند و خوبی تلقی شود در حالی که اگر همه افراد به اندازه گیری شاخص توده بدنی خود بپردازند ، ممکن است که این مساله حقیقت داشته باشد اما آزمایش تناسب اندامی که ما بر روی این کودکان انجام داده ایم حقیقت متفاوتی کشف شد که چندان جالب نیست . 

این تیم تحقیقاتی به بررسی سیصد دانش آموز سنین بین ده و یازده ساله پرداختند . محققان انتظار داشتند در آزمایش آمادگی جسمانی ، دانش آموزانی که شاخص توده بدنی اشان پایین تر است این آزمایش ها را بهتر از کودکانی که سنگین تر بوده و  6 سال پیش به اندازه گیری شاخص توده بدنی خود پرداخته اند ، انجام دهند .

گاون ساندرکاک در ادامه توضیحات خود اظهار داشت : با وجود اینکه شاخص توده بدنی این کودکان در سال 2014 کمتر از شاخص توده بدنی آنها در سال 2008 بوده است ، اما هنوز این کودکان نمی توانند به میزان لازم و سریع بدوند و نشان می دهد که تناسب اندام آن ها پایین تر از حد تناسب اندام متناسب با استاندارد cardiorespiratory fitness بوده است .

او در ادامه تاکید  کرد : مطالعات ما نشان می دهد که تکیه بر اندازه گیری شاخص توده بدنی و ادامه دادن به این روش به عنوان تنها روش سنجش سلامت کودکان ، به اندازه کافی اطلاعات درست از سلامت آن ها در اختیار ما قرار نخواهد داد . در واقع پایین بودن میزان شاخص توده بدنی می تواند به این مساله کمک کند که کودکان باید بیشتر غذا بخورند و یا کمتر و یا می تواند اعلام کند که کدام گروه از قد بلندتری برخوردار هستند . این مسایل به آگاهی پیدا کردن از میزان تناسب اندام و آمادگی جسمانی کودکان کمک زیادی نخواهد کرد و فعالیت های بدنی و ورزش است که به این امر کمک خواهد کرد .

منبع  

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا