پروژه " ساخت توکامک البرز " بعنوان پروژه برتر کشور انتخاب شد

در اين مراسم با حضور دکتر غلامی وزیر علوم و دکتر برومند معاون پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، ازپروژه "ساخت توکامک البرز" به عنوان اولين پروژه برتر و نمادي از همکاري صحيح میان صنعت و دانشگاه در هفته پژوهش معرفي و تجليل شد.
دکتر رضا امراللهی مجری طرح توکامک البرز گفت : بهترین ایده برای تولید انرژی بشر را می توان از روی عملکرد خدا گرفت و کشف منشاء انرژی عظیم حاصل از ستارگان را "گداخت" نام گذاری کرد و فعل و انفعالی که در خورشید انجام می شود، گداخت است و ماشین مولد این کار را که بشر ساخته "توکامک" و یا به زبان فارسی خورشیدک نامگذاری کرد.
وی افزود: خورشید در هر لحظه 30000 برابر مصرف انواع انرژی را به کره خاکی می فرستد در حالیکه نه تنها انرژی پاک و سازگار با محیط زیست است، بلکه باعث رشد و نمو گیاه نیز می شود.
وی افزود : طرح توکامک البرزاولین و تنها ماشین مولد پلاسما که 100% در ایران طراحی و ساخته شده است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک گفت : مدت طراحی تا اتمام پروژه حدود 8 سال از 1388 تا 1396است و وزن توکامک البرز و خازن ها حدود 25 تن می باشد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک به مشخصات توکامک البرز اشاره کرد و گفت :اولین و تنها ماشین مولد پلاسما که 100% آن در ایران طراحی و ساخته شده است. (در حال اتمام) و مدت طراحی تا اتمام پروژه حدود 8 سال به طول انجامیده است .
پروژه "ساخت توکامک البرز" به عنوان اولين پروژه برتر و نمادي از همکاري صحيح فيمابين صنعت و دانشگاه. اين پروژه با سرپرستي آقاي دکتر رضا امراللهي به عنوان مجري با همکاري تعداد 25 نفر از دانشجويان دوره هاي پسا دکتري ، دکتري و کارشناسي ارشد و نيز شماري ازاعضاي هيات علمي دانشکده مهندسي انرژي و فيزيک دانشگاه صنعتي اميرکبير و با بهره گيري از خدمات فني تعداد 40 شرکت کوچک و بزرگ صنعتي و در مدت 6 سال و براي اولين بار در خاورميانه به اجرا درآمده است. اين پژوهش مهم و بنيادي به پشتوانه تجربيات 30 ساله مجري پروژه دکتر رضا امراللهي، در زمينه مطالعه، طراحي و ساخت توکامک به انجام رسيده و پشتيباني مالي اين پروژه بزرگ را سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران عهده دار بوده است.