باد ما را با خود برده است

یک‌بار دیگر نیمکره غربی زمین شاهد قدت مهارنشدنی طبیعت است. هنوز فاجعه انسانی و خسارت اقتصادی عظیم توفان حاره‌ای چرخنده یا هاریکن هاروی تمام نشده است که جنوب شرقی ایالات‌متحده در آستانه مواجهه با ایرما است، قوی‌ترین هاریکن ثبت‌شده در سال‌های اخیر.

هر بار که چنین رویدادی طبیعی رخ می‌دهد بحث‌ها بالا می‌گیرد. این روزها ایالات‌متحده که به دلیل خروج از پیمان مهار تغییرات اقلیمی پاریس، در کانون انتقادهای دوستداران محیط‌زیست قرار دارد، باید با یکی از مهیب‌ترین محصولات طبیعت دست‌وپنجه نرم کند. برخی از ناظران صحنه‌های توفان هاروی و آنچه این روزها در حال رخ دادن است را به قابی تشبیه می‌کنند که می‌توانیم در آن زندگی در عصر پدیدار شدن آثار گرمایش زمین را ببینیم.

در مقابل اما بسیاری از نا باوران بیان می‌کنند هاریکن ها همیشه بوده و همیشه هستند و درحالی‌که علم از پیش‌بینی دقیق مسیر این توفان در چند ساعت بعدی ناتوان است و مدل‌های مختلف مسیرهای مختلفی را برای آن پیشنهاد می‌کند که در برخی از موارد هیچ‌کدام تحقق نمی‌یابد، دانشمندان با چه جراتی درباره ارتباط این پدیده با گرمایش زمین و پیش‌بینی آینده‌ای دور اظهارنظر می‌کنند.

از جهتی ایشان درست می‌گویند. دانش هواشناسی به دلیل سروکار داشتن با مجموعه‌ای از پارامترها و المان‌های آشوبناک و درهم‌تنیده، برای اینکه بتواند پیش‌بینی از یک رویداد و به‌خصوص رویدادی مانند هاریکن و مسیر آن ارائه دهد نیازمند مدل‌هایی است که بر اساس شواهد قبلی و ساده کردن پارامترها در حدی که در توان پردازش ابررایانه‌ها باشد، عمل کنند. درزمینه نقش گرمایش زمین با توفان ایرما یا هاروی یا ده‌ها مورد دیگر، هیچ دانشمندی حاضر نیست برای شما قسم بخورد که این توفان حاصل مستقیم گرمایش زمین است. چراکه هزار و یک دلیل در قدرت و محل و شکل‌گیری توفان‌ها نقش بازی می‌کنند.

اما همین دانشمندان همگی در این مورد اتفاق‌نظر دارند که با گرم شدن زمین و افزایش دمای میانگین زمین، شرایط شکل‌گیری توفان‌های حاره‌ای قدرتمندتر مهیاتر می‌شود. این توفان‌ها می‌توانند در مدت‌زمانی بیشتری شکل بگیرند و کمربندی از منطقه اقیانوسی که منشأ شکل‌گیری آن‌ها است وسعت بیشتری می‌یابد و درنتیجه احتمال بیشتری برای مواجهه با توفان‌های قدرتمند و مخرب وجود دارد. درست بر قضا شواهد تجربی هم این پیش‌بینی را حمایت می‌کند.

فارغ از رابطه مستقیم هاروی یا ایرما یا دیگری و دیگری با گرمایش زمین این چشم‌انداز مواجهه ما باقدرت طبیعت است. مهم نیست در ایالات‌متحده باشید یا در ایران. وقتی طبیعت نیروهای سرکش خود را احضار می‌کند دست آوردهای تمدنی ما چندان تاب مواجهه با آن را ندارند. به تصاویر میخکوب کننده هاروی و آنچه در چند روز آینده در شبکه‌های اجتماعی و خبری خود می‌بینید با دقت نگاه کنید. نه مرزی وجود دارد و نه امکان دفاعی.

مهم نیست که چقدر گرم شدن زمین با این توفان رابطه داشته باشد یا نداشته باشد مهم این است که وقتی نظم طبیعت به هم می‌خورد ما انسان‌ها در برابر آن چندان مهیا نخواهیم بود. بادهای خشن ایرما و هاروی، خشک‌سالی‌های عظیم، کمبود آب، به زیرآب رفتن مناطق ساحلی و آتش‌سوزی‌های عظیم، امواج مهاجرتی که در پی آن ایجاد می‌شود و بحران‌های غذایی و بیماری‌های متعدد همه ما را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. تصاویر این فجایع نیم‌نگاهی به آینده است اگر امروز فکر محیط‌زیست نباشیم.

مواظب باشیم بادهای فراموشی، این تصاویر را از ذهن ما پاک نکند که در این صورت خشم طبیعت ما را با خود خواهد برد.

پوریا ناظمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا