60 درصد میانسالان ایرانی فشار خون بالا دارند

دکتر مسعود اسلامی روز شنبه در نشست خبری نوزدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق اظهار کرد: نیم دیگر مبتلایان به فشار خون در کشور نیز که از بیماری خود اطلاع دارند، یا تحت درمان قرار نمی گیرند و یا خودسرانه اقدام به قطع مصرف داروها می کنند.
وی افزود: افرادی که دچار سکته های مغزی می شوند، اگر در چند ساعت اول به مراکز درمانی مراجعه کنند و داروی ضدانعقادی برای آنان تجویز شود، میزان آسیب های مغزی در آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد؛ با این حال باید از بروز سکته مغزی که عامل اصلی آن فشارخون بالا و نامنظمی های قلبی است، پیشگیری کرد. 
اسلامی با بیان اینکه با کنترل فشار خون می توان از بروز سکته های مغزی پیشگیری کرد، ادامه داد: نامنظمی های قلبی نیز سبب لخته شدن خون در قلب می شود که این لخته خون به مغز انتقال یافته و سبب بروز سکته مغزی می شود؛ این درحالی است که با تجویز داروهای جدید می توان به میزان قابل توجهی از بروز لخته خون و سکته مغزی پیشگیری کرد. 

تعویض دریچه میترال برای اولین بار در ایران 
دبیر علمی کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق به تعویض دریچه میترال و تریکوسپید از طریق پوست برای اولین بار در ایران توسط دکتر صراف متخصص قلب و عروق مقیم آمریکا در روزهای برگزاری این کنگره اشاره کرد و گفت: تعویض دریچه آئورت از طریق پوست از سال ها قبل در ایران انجام می شود و تعویض درچه های میترال و تریکوسپید از این طریق نیز چندی پیش توسط دکتر صراف در آمریکا روی چند بیمار انجام شد که قرار است در کنگره نوزدهم نیز این جراحی روی سه بیمار در ایران انجام شود. 
اسلامی ادامه داد: بازکردن عروق کرونر از طریق بالن نیز در ایران سال ها است که انجام می شود اما اگر عروق کرونر دچار انسداد کامل در اثر رسوب شدید کلسیم شده باشد، نمی توان با تجهیزات موجود آن را برطرف کرد؛ تجهیزات و لوازم جدیدی برای این منظور وارد بازار شده است که در این کنگره کاربرد آنها مورد بررسی قرار می گیرد. 
وی خاطرنشان کرد: در صورت استفاده از این دستگاه ها، بیماران دچار انسداد کامل عروق کرونر، دیگر نیاز به انجام جراحی باز قلب نخواهند داشت و می توان از طریق پوست مشکل آنان را برطرف کرد. 
فوق تخصص جراحی قلب و عروق همچنین به استفاده از باتری های قلبی برای رفع نارسایی های قلبی اشاره کرد و گفت: این باتری ها به دو منظور استفاده می شود؛ افرادی که ضربان قلب آهسته دارند (کمتر از 40 ضربان در دقیقه) و دچار ضعف و بیهوشی می شوند، با استفاده از این باتری ها می توان ضربان آنان را به 60 ضربان در دقیقه رساند. همچنین افرادی که دچار ضعف عضله قلب هستند و در معرض ایست قلبی قرار دارند، با نصب این باتری ها در قلب می توان از بروز سکته های قلبی در آنان پیشگیری کرد. 
اسلامی در خصوص هزینه های این باتری ها نیز اظهار کرد: هزینه نصب این باتری ها سنگین است اما در مراکز دولتی و دانشگاهی حدود 90 درصد این هزینه ها از سوی دولت پرداخت می شود. 
دبیر علمی نوزدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق از برگزاری این کنگره در روزهای 21 تا 24 شهریور ماه در سالن همایش های برج میلاد با حضور 30 سخنران از کشورهای آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن و تعداد حدود سه هزار و 500 نفر شرکت کننده خبر داد و گفت: حدود هزار نفر از این شرکت کنندگان متخصصان قلب و عروق هستند و سایرین تخصص های مختلف پزشکی و پرستاران را تشکیل می دهند. 
اسلامی، برپایی 12 کارگاه تخصصی و نمایشگاهی از آخرین تجهیزات و لوازم جراحی های قلب و داروهای بیماری های قلبی عروقی را از دیگر برنامه های این کنگره اعلام کرد و افزود: بررسی روش های نوین تشخیصی، تصویربرداری های نوین قلب شامل اکوکاردیوگرافی های سه و چهار بعدی و روش های پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی از جمله محورهای این کنگره است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا